Minden jel szerint Magyarországra telepíti abroncsgyárát a dél-koreai Hankook: ezzel 500 millió dollár érétkű beruházás valósul meg (azaz több mint 125 milliárd forint). A Bloomberg hírügynökség a dél-koreai cég szóvivőjét idézve arról ír, hogy Magyarország a privilegizált partner, s mostantól kezdve már a hazánkban alapítandó cég részleteiről folynak a tárgyalások. Előtte a Reuters jelentette, hogy Magyarország lett a kiválasztott helyszín.
Mindez egybevág a Világgazdaság korábbi értesülésével, amely szerint Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a közelmúltban titkos tárgyalást folytatott Hongkongban a dél-koreai cég vezetőivel, amikor a közelmúltban a Gyurcsány Ferenc által vezetett küldöttséggel ott tartózkodott. Kóka János sem cáfolni, sem megerősíteni nem kívánta a lap értesüléseket.
Ezt követően érkeztek olyan hírek, hogy Szlovákia és Csehország – mint Lengyelország mellett két másik potenciális helyszín – „ráígért” az eddig kínált támogatásokra. A Korea Herald dél-koreai lap eközben úgy értesült, hogy a Hankook novemberben jelenti be a győztes kilétét. Az újság értesülései szerint az abroncsgyártónak viszonylag sürgős, legkésőbb tavasszal meg szeretné ugyanis kezdeni az üzem építését. A gyártást a tervek szerint 2007 elején indítanák be.
Mint ismert, a félmilliárd eurós beruházás színhelyéül eredetileg a szlovákiai Lévát szemelte ki a Hankook, ám a pozsonyi kabinet július elején visszadobta a gazdasági minisztérium által a cégnek biztosra ígért bőkezű támogatási tervet, ezért a dél-koreaiak visszaléptek. A szlovák kormány akkor úgy indokolt, hogy a közvetlenül és közvetve mintegy háromezer munkahelyet teremtő beruházás nem ér meg százmillió eurót az adófizetők pénzéből. Ha a gazdasági minisztérium által kidolgozott terv valósult volna meg, a szlovák állam által adott támogatás elérte volna a beruházás összértékének 21 százalékát.
További tárgyalások után a Hankook augusztusban tíz százalékra mérsékelte elvárását, Pozsony azonban nem volt hajlandó többet adni hat százaléknál. (A lengyel kormány állítólag a felkínált telephelyekért jelképes, egy eurós megváltást kért, a közvetlen fejlesztési támogatás ígéretét pedig 6 millió euróig terjedő összegre emelte, a csehek pedig állítólag nem is tettek komoly ajánlatot.)
Májusban, a Hankook első döntését követően Kóka János a Világgazdaságnak azt mondta: Magyarország nem akarja mindenáron a beruházást. Mint fogalmazott: részletes számításokat végeznek, s csak akkora támogatást készek bármely beruházáshoz biztosítani, amennyi megtérülése biztosított. Ugyanezt ismételte meg a Hankook szlovákiai visszalépését követően is, hangsúlyozva, hogy a magyar kormány kész tárgyalni a céggel, ám csak a kölcsönös előnyök mentén, más feltételekkel, mint amilyenek mellett az eredeti szlovákiai megállapodás született.
Azóta számos híradás jelent meg a magyar sajtóban arról, hogy folynak a tárgyalások a Hankook és a magyar kormány között; július végén a Napi Gazdaság arról adott hírt, hogy a dél-koreaiak Gyöngyös térségét szemelték ki a beruházásra.
Az AFX hírügynökség értesülései szerint a magyarországi társaságot már létre is hozták: a Hankook Tire Hungary Ltd-t 14,9 millió wonos (14 millió dollár) alaptőkével alapították.
Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter biztató jelnek tartja a cég mai közlését, miszerint Magyarországot választotta volna következő nagyberuházása színhelyéül. Mindazonáltal emlékeztet arra, hogy a tárgyalások még nem zárultak le. „Magyarország nem növeli a támogatások mértékét. Mi nem a támogatásokkal, hanem kiemelkedően jó infrastruktúránkkal és képzett munkaerőnkkel vesszük fel a versenyt” – hangsúlyozta.
Azt egyelőre nem lehet tudni, mivel érdemeltük ki a Hankook kitüntető figyelmét: milyen kedvezményeket adunk majdan a cégnek, mennyi támogatást ígért Kóka a titkos tárgyalásokon stb. Ezek az adatok persze üzleti titkok, ám furcsa, hogy többet tudunk a szlovák vagy a lengyel kormány ajánlatáról, mint a sajátunkról.(Forrás: vg.hu, napi.hu, gkm.hu)
Csodalény éjszakázott a miskolci benzinkút mellett
