Erotikus kormánypropaganda

Az SZDSZ-hez kötődő Sawyer Miller Group internetes honlapján erotikus kvízjátékot tett közzé, mely során egy hölgy leveszi egy-egy ruhadarbját, ha helyesen – a kormány állásponjával egyezően –válaszolunk a magyar gazdaság sikerességét firtató kérdésekre.

Kaposi Dávid
2005. 11. 16. 9:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Szia. Szilvi vagyok. Azt hiszem, hogy a magyar férfiak többsége rövid idő alatt és örömmel hajlandó megtanulni gazdaságunk legfontosabb adatait” – köszönt egy csinos hölgy a Sawyer Miller Group kommunikációs cég honlapján. A négy fordulóból álló kvízjáték során Szilvi rendre megszabadul egy-egy ruhadarabjától, ha „helyesen”, a kormány álláspontjával megegyezően válaszolunk a magyar gazdaság sikerességét igazoló kérdésekre.

Először Szilvi azt kérdezi: 2004-ben a felsorolt öt (!) ország közül melyik volt a legversenyképesebb: Görögország, Magyarország, Portugália, Szlovákia, Lengyelország, Olaszország vagy Spanyolország. „Természetesen” csak Magyarországra lehet kattintani, ami után a hölgy megszabadul felsőjétől. A játék készítői a svájci IMD által készített World Competitiveness Yearbook rangsorra hivatkoznak, amelyben hazánk öt helyet javítva a 37. pozícióban áll, ám a szintén mértékadónak tekintett World Economy Forum listáján Magyarország úgy áll a 39. helyen, hogy három évvel ezelőtt még 29. volt. A felsorolt országok közül ebben a rangsorban jobb helyen áll Spanyolország és Portugália is, a térségből pedig Csehország előzött.

Szilvi második kérdése a munkanélküliségre vonatkozik, ami Magyarországon hét százalék, a többi felsorolt országban (Csehország, Lengyelország, Szlovákia, Németország) tíz százalék körül áll. Azt a hölgy nem teszi hozzá, miközben leveszi szoknyáját, hogy hazánkban egy év alatt 5,8 százalékról 6,4 százalékra emelkedett az állástalanok aránya, mely növekedési mérték az uniós rangsorban a másodiknak számít.

A harmadik kérdés az elmúlt tíz év alatt végbement fejlődésre kérdez rá, és a melltartót érő helyes válasz mellett kiderül, hogy a cseh, a lengyel, a német, a francia vagy a szlovák gazdaság sem fejlődött olyan gyorsan, mint a Kóka János gazdasági miniszter által csak „pannon pumaként” aposztrofált magyar. Szilvi arról nem szól, hogy az Eurostat 2005-re és 2006-ra vonatkozó adatai visszaesést mutatnak (a 2002-es 5,1 százalékos GDP helyett 3,9, illetve 3,8 százalék), továbbá, hogy a balti országok mellett Szlovénia, Csehország és Szlovákia esetében is nagyobb növekedéssel számolnak. Ha hozzávesszük, hogy az uniós statisztikai hivatal Romániának 5,5, míg Bulgáriának 6 százalékos GDP-növekedést jósolt 2005-re, akkor láthatjuk, mennyi értelmük van a hasonlítgatásoknak.

Ahhoz, hogy Szilvi a bugyiját is levegye, már azt kell tudniuk a játékosoknak, hogy mi növekedett Magyarországon 2002 és 2006 között negyven százalékkal. Noha az államadósság és az infláció is kézenfekvő válasznak tűnhet, ám a helyes válasz az átlagkereset. Azt nem tudni, Szilvi miből jósolja meg a jövő évi átlagkeresetet, nyilván bekéredzkedett néhány kormányülésre. A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján az elmúlt három évben 120 ezerről 166 ezer forintra növekedett az átlagbér, ami a hölgy közlésével ellentétben csupán 21,16 százalékos emelkedést jelent. „Ugye milyen jó volt így velem együtt látni, hogy milyen sikeres a magyar gazdaság?” – teszi hozzá Szilvi.

A cég elnöke, Bruck Gábor az index.hu-nak úgy nyilatkozott, hogy nem a kormány megbízására készítették a játékot, de tartalmát komolyan gondolják. – Meggyőződésem, hogy a magyar gazdaság nagyon sikeres – mondta. A PR-szakember szerint a sztripkvíz azért lehet hasznos, mert így az olyan kifejezések, mint az infláció vagy a GDP is közelebb kerülnek a fiatalokhoz.

A cég elnöke, Bruck Gábor 1994-ben és 1998-ban Demszky Gábor kampányfőnöke volt, valamint Medgyessy Péter kormányfő tanácsadójaként dolgozott. A Sawyer Miller Group korábbi vagy jelenlegi ügyfelei közé tartozik a Főpolgármesteri Hivatal, a Fővárosi Csatornázási Művek Rt., a Fővárosi Gázművek Rt., a Fővárosi Vízművek Rt., a BKV Rt., az Oktatási Minisztérium, a Pénzügyminisztérium, a Miniszterelnöki Hivatal, illetve szociálliberáis többségű veszprémi önkormányzat.

Legutóbb akkor került reflektorfénybe a PR-cég neve, amikor elnyerte a négyes metró kommunikációs munkáinak elvégzésére kiírt, 2005–2010 közötti időszakra szóló, 300 millió forintos pályázatot. A bírálatban részt vett Czuk Dorottya, a Főpolgármesteri Hivatal sajtófőnöke, míg a tenderbizottságban két szocialista képviselő is helyet kaphatott. A tender kapcsán belső vizsgálat elrendelését javasolta Aba Botond, a BKV Rt. vezérigazgatója. Korábban a DBR Metró Projekt Igazgatóság pályáztatás nélkül hosszabbította meg a céggel kötött szerződést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.