A napi fogyasztási cikkek éves forgalmának 10-11 százaléka decemberben fogy – derül ki a GfK Piackutató Intézet tanulmánya. Tavaly e termékek teljes forgalma 2200 milliárd forint volt; ebből egy-egy hónapra átlagosan 183,3 milliárd jutna, ám a decemberi költések 228 milliárdot tesznek ki. Az év utolsó hónapjában a vásárlók a havi átlagos költéshez képest 20 százalékkal nagyobb értéket hagynak a kasszáknál – állapítja meg a tanulmány.
A vásárlásokból decemberben egyre nagyobb hányad jut a hipermarketekre – a vásárlási intenzitás ebben az üzlettípusban megkétszereződik – a többi hónapokhoz képest. A vásárlási intenzitás a cash&carry üzletekben (ez egy alapvetően nagykereskedelmi értékesítési forma, ahol a vevők raktárkészletről vásárolnak) közel megnégyszereződik, míg a drogériákban mintegy megtriplázódik. E jelenség mögött főleg az ilyenkor megnövekedő vásárlási gyakoriság áll, azaz decemberben ezekbe a boltokba a havi átlaghoz képest gyakrabban járunk, így többet is költünk.
A karácsonyi sütés-főzés során fontos alapanyagok (sütőpor, majonéz, mustár, hagyományos kakaópor, vaníliás cukor, illetve tejszínhab) mennyiségi értékesítése a havi átlag kétszeresére nő decemberben. Hasonlóképpen megduplázódik az ünnepek alkalmával ajándékba adható táblás édességek és a pipereszerek, továbbá a vendégfogadáshoz elengedhetetlen sós rágcsálnivalók és az egyébként egyre ritkábban és egyre kisebb mennyiségben vásárolt égetett szeszesitalok kereskedelmi forgalma. Megjegyzendő: a GfK felmérése tavaly kevesebben és kevesebb szaloncukrot vásároltak. E piac volumene 2004-ben mintegy 2 százalékkal, értékben pedig 3 százalékkal csökkent az előző évhez képest. A termék elterjedtsége a háztartások körében egyébként magas, hiszen a háztartások 60 százaléka vásárolt a tavalyi évben szaloncukrot; az éves fogyasztás átlagosan 1,5 kilóra rúg. Az egy év alatt értékesített pezsgőmennyiség legjelentősebb része szintén az év végi szezonban talál gazdára. December hónapban az átlagos havi pezsgőfogyasztás hatszorosa realizálódik.
A GfK kutatási adatainak tanúsága szerint a tavaly decemberi, illetve idén januári időszakban az ünnepek alkalmával hihetetlenül népszerűvé váló szórakoztató elektronikai termékekből 85 százalékkal többet értékesítettek a kereskedők, mint október-novemberben. Kiemelkedően magas volt a kereslet az MP3 lejátszók, a kazettás sétálómagnók, a hordozható CD lejátszók és a DVD lejátszók iránt.
Annak ellenére, hogy decemberben a lakosság körében eluralkodik a karácsonyi bevásárlási láz, saját bevallásuk szerint sokak számára nyűg a vásárlás, és egyre többen tartják fontosnak a minőséget az alacsony árral szemben. A lakosság 64 százaléka a fogyasztás csökkentését tartja kívánatosnak. A magyarok 42 százaléka tartja egyébként inkább kellemes tevékenységnek, semmint nyűgnek a bevásárlást (tőlünk nyugatabbra ez az arány 60 százalék). Általánosságban elmondható, hogy minél idősebb valaki, annál fontosabb számára az ár, sokkal inkább tehernek tartja a vásárlást, és véleménye szerint indokolt lenne a fogyasztás csökkentése.
A húsz legjobb film 2025-ből – 2. rész: egy csinos ügyvédnőt, egy öreg pilótát és pár vérszívó-gengsztert néztünk a legszívesebben















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!