Karácsonyi láz: még mustárból is több fogy

A lakosság többsége szerint csökkenteni kellene ugyan a fogyasztást, mégis megugrik mind a napi fogyasztási cikkek, mind a szórakoztató elektronikai cikkek forgalma decemberben. Szaloncukorból azonban kevesebbet vásároltunk tavaly – derül ki a GfK tanulmányából.

MNO
2005. 11. 29. 13:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A napi fogyasztási cikkek éves forgalmának 10-11 százaléka decemberben fogy – derül ki a GfK Piackutató Intézet tanulmánya. Tavaly e termékek teljes forgalma 2200 milliárd forint volt; ebből egy-egy hónapra átlagosan 183,3 milliárd jutna, ám a decemberi költések 228 milliárdot tesznek ki. Az év utolsó hónapjában a vásárlók a havi átlagos költéshez képest 20 százalékkal nagyobb értéket hagynak a kasszáknál – állapítja meg a tanulmány.

A vásárlásokból decemberben egyre nagyobb hányad jut a hipermarketekre – a vásárlási intenzitás ebben az üzlettípusban megkétszereződik – a többi hónapokhoz képest. A vásárlási intenzitás a cash&carry üzletekben (ez egy alapvetően nagykereskedelmi értékesítési forma, ahol a vevők raktárkészletről vásárolnak) közel megnégyszereződik, míg a drogériákban mintegy megtriplázódik. E jelenség mögött főleg az ilyenkor megnövekedő vásárlási gyakoriság áll, azaz decemberben ezekbe a boltokba a havi átlaghoz képest gyakrabban járunk, így többet is költünk.

A karácsonyi sütés-főzés során fontos alapanyagok (sütőpor, majonéz, mustár, hagyományos kakaópor, vaníliás cukor, illetve tejszínhab) mennyiségi értékesítése a havi átlag kétszeresére nő decemberben. Hasonlóképpen megduplázódik az ünnepek alkalmával ajándékba adható táblás édességek és a pipereszerek, továbbá a vendégfogadáshoz elengedhetetlen sós rágcsálnivalók és az egyébként egyre ritkábban és egyre kisebb mennyiségben vásárolt égetett szeszesitalok kereskedelmi forgalma. Megjegyzendő: a GfK felmérése tavaly kevesebben és kevesebb szaloncukrot vásároltak. E piac volumene 2004-ben mintegy 2 százalékkal, értékben pedig 3 százalékkal csökkent az előző évhez képest. A termék elterjedtsége a háztartások körében egyébként magas, hiszen a háztartások 60 százaléka vásárolt a tavalyi évben szaloncukrot; az éves fogyasztás átlagosan 1,5 kilóra rúg. Az egy év alatt értékesített pezsgőmennyiség legjelentősebb része szintén az év végi szezonban talál gazdára. December hónapban az átlagos havi pezsgőfogyasztás hatszorosa realizálódik.

A GfK kutatási adatainak tanúsága szerint a tavaly decemberi, illetve idén januári időszakban az ünnepek alkalmával hihetetlenül népszerűvé váló szórakoztató elektronikai termékekből 85 százalékkal többet értékesítettek a kereskedők, mint október-novemberben. Kiemelkedően magas volt a kereslet az MP3 lejátszók, a kazettás sétálómagnók, a hordozható CD lejátszók és a DVD lejátszók iránt.

Annak ellenére, hogy decemberben a lakosság körében eluralkodik a karácsonyi bevásárlási láz, saját bevallásuk szerint sokak számára nyűg a vásárlás, és egyre többen tartják fontosnak a minőséget az alacsony árral szemben. A lakosság 64 százaléka a fogyasztás csökkentését tartja kívánatosnak. A magyarok 42 százaléka tartja egyébként inkább kellemes tevékenységnek, semmint nyűgnek a bevásárlást (tőlünk nyugatabbra ez az arány 60 százalék). Általánosságban elmondható, hogy minél idősebb valaki, annál fontosabb számára az ár, sokkal inkább tehernek tartja a vásárlást, és véleménye szerint indokolt lenne a fogyasztás csökkentése.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.