464,5 milliárdos ajánlat a BAA-tól
A BAA International Ltd. tette a legjobb ajánlatot a Budapest Airport Rt. privatizációján, 464,5 milliárd forinttal – jelentette be Veres János pénzügyminiszter és Mészáros Tamás, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. elnöke – tájékoztatott a Hír Televízió. A portfolio.hu értesülései szerint a második helyen a Hochtief, harmadikként pedig a Fraport futott be. Az ÁPV Rt. holnap a brit konzorciummal kezdi meg a tárgyalásokat a szerződés véglegesítése érdekében – írja a honlap.
Veres János a mai sajtótájékoztatón kijelentette: a szerződés aláírása után befolyó azonnali tranzakciós ellenértéket az állam az érvényes magyar törvények, jogszabályok alapján számolja el; amennyiben a bevétel december 31-ig megérkezik, akkor az idei esztendőben kell figyelembe vennünk – tette hozzá. Mint mondta: a tranzakcióban nem a részvények, hanem a 75 éves bérleti jog ellenértéke a jelentősebb tétel.
Ismert: a Budapest Airport Rt. 75 százalék mínusz egy szavazat részvényére három ajánlat érkezett novemberben: a brit BAA, a német Fraport és a szintén német Hochtief tett ajánlatot. A Magyar Hírlap úgy tudja, a tender bírálóbiztossága még tegnap is ülésezett, és a végső sorrend ezt követően alakult ki, az ÁPV Rt. pedig ugyanekkor a BA Rt. üzemi tanácsával egyeztetett, amely eddig minden ajánlat ellen tiltakozott.
Veres nem tud a privatizációt korlátozó perről
Emlékezetes: minapi budapesti látogatásán Tony Blair brit miniszterelnök az Apró-villában vacsorázott Gyurcsány Ferenccel, és sajtóértesülések szerint kiemelt figyelmet szenteltek a Budapest Airport tervezett privatizációjának. Batiz András kormányszóvivő közlése szerint a magyar és a brit miniszterelnök kizárólag az Európai Unió költségvetéséről tárgyalt.
A Fidesz a Budapest Airport Rt. magánosításának felfüggesztését kezdeményezte: az Állami Számvevőszékhez fordultak, hogy indítson soron kívüli vizsgálatot a Ferihegyi repülőtér privatizációjának áttekintésére, másrészt felkérték a kormányfőt és a pénzügyminisztert, hogy amíg a Budapest Aiport vagyonértékelésével kapcsolatos kérdések nem tisztázódnak, és a privatizációs eljárás törvényességével kapcsolatos bírósági eljárások le nem zárulnak, addig ne szülessen döntés a magánosításról, illetve ne szülessék olyan döntés, amelyet utólag szabálytalanságok megállapítása miatt kell megváltoztatnia a magyar államnak. Veres János a mai sajtótájékoztatón kijelentette: „nem tudok olyan perről, eljárásról, amely a Budapest Airport Rt. privatizációs folyamatát korlátozná”.
110 milliárdra becsülték a privatizált részt
Mint azt már megírtuk, a Fidesz nehezményezte, hogy Veres János korábbi ígéretével ellentétben, a Fidesz-frakció három tagja nem tekinthetett bele a Budapest Airport Rt. vagyonértékelésébe. A parlament költségvetési bizottsága előtt tegnap Veres János pénzügyminiszter közölte: csak az eladás lezárása után van lehetőség a cég vagyonértékelésének megtekintésére.
Oravecz Péter, az ÁPV Rt. szóvivője a mai sajtótájékoztatón a vagyonértékeléssel kapcsolatban bejelentette: a júniusi értékelés (az azonnali tranzakciós értékre vonatkozó) valós piaci érték tekintetében a társaság 100 százalékára 150 milliárd forint, a 75 százalék mínusz 1 szavazat értékesítése esetén 110 milliárd forintot határozott meg.
Fidesz: Fél áron szerezték meg a repteret
A vak számára is nyilvánvaló, hogy a gyömbéres jércével töltött pulykamell és a narancsfelfújt között Ferihegy volt az ajándék – reagált Rogán Antal (Fidesz) a BA privatizációjával kapcsolatos friss hírekre, utalva a Gyurcsány–Blair-találkozóra. Hangsúlyozta: a Fidesz helyteleníteni a reptér privatizációját. – Sehol a világon nem készítenek olyan privatizációs szerződést, ahol 75 éves hongkongi típusú szerződés keretében adják át a repülőtér üzemeltetési jogát – fogalmazott a képviselő, hozzátéve: a Fidesz többek között azért is helyteleníti a privatizációt, mert a Ferihegyi repülőtér egy aranytojást tojó tyúk, amely folyamatosan nyereséget termelt az elmúlt időben – tudósít a fideszfrakcio.hu.
Rogán Antal utalt arra: nem ismerik a magyar értékelés tartalmát, hiszen az elmúlt hónapokban akárhányszor is kértek betekintést, a kormány minden alkalommal megtagadta a lehetőséget. A Fidesz kampányfőnöke szakértők véleményére hivatkozva arra is felhívta a figyelmet, hogy ilyen esetekben, amennyiben nem tüntetik fel a hongkongi típusú megállapodás külön értékelését, akkor az a szerződés helytelennek tekinthető. Egy ilyen szerződés ugyanis – mutatott rá – a 800-1000 milliárd forintot is elérheti, így az angol befektetők fél áron szerezték meg a repteret. Rogán megjegyezte azt is, hogy a privatizációval a Ferihegyi reptér dolgozói sem értenek egyet. – A kormány minden áron túl akart adni a repülőtéren, és az angolok tudták, hogy egy bukás előtt álló kormánytól az utolsó hónapokban vásárolni jó üzlet – húzta alá Rogán Antal.
Podolák sikertörténetről beszél
Podolák György, az MSZP-frakció gazdasági munkacsoportjának vezetője szerint a BA Rt. magánosítása „a privatizáció történetének legeredményesebb tranzakciója”. Kijelentette: számításai szerint a szerződés aláírására december közepén sor kerül, és a fizetés december 31-ig megtörténik.
Batiz: a britek adták be a legjobb ajánlatot
A brit repülőtér-üzemeltető cég tette a legjobb ajánlatot, ezt támasztja alá a végeredmény is – közölte a kormányszóvivő. Batiz András megerősítette korábbi közlését, miszerint Tony Blair, az unió soros elnökeként azért járt Budapesten, hogy az uniós költségvetésről tárgyaljon a magyar miniszterelnökkel és a többi visegrádi ország kormányfőjével, Gyurcsány Ferenc és a brit miniszterelnök megbeszélésein a BA ügye semmilyen módon nem vetődött fel.
Luxuséletet élnek a gazdag ukránok – hazánkban is
