Januártól önálló a MÁV árufuvarozása

Január elsejétől elindul a MÁV új árufuvarozási vállalata – közölte Kóka János. A gazdasági és közlekedési miniszter elmondta, hogy a vasúti társaság 100 milliárdos fejlesztési hitelhez jutott, de csökkenteni kell a dolgozók létszámát. A Fidesz szerint a kormány a MÁV egyetlen nyereséges bevételi forrását szervezi ki a cégből.

Szilágyi Kata
2005. 12. 15. 13:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Január elsejétől elindul a MÁV új árufuvarozási vállalata, amelynek az engedélyét a közlekedési főfelügyelet csütörtökön délután adja ki – közölte mai tájékoztatóján a gazdasági és közlekedési miniszter. Kóka János bejelentette, hogy Kozák Tamás, a cég stratégiai vezérigazgató-helyettese lesz az árufuvarozási üzletágból kiváló MÁV Cargo Zrt. (zárt részvénytársaság)vezérigazgatója. A miniszter elmondta, hogy az önálló társaság létrejötte a vasúti árufuvarozás hatékonyságát, a logisztikai árbevételt növeli, illetve lehetőséget ad stratégiai együttműködések kialakítására.

Kóka János szólt arról is, hogy százmilliárdos fejlesztési hitelhez jutott a MÁV, jövőre azonban nem növekedhet a vesztesége, és csökkentenie kell a létszámot. A gazdasági miniszter hangsúlyozta: 30 százalékos csökkentésre van szükség a MÁV „vízfejnél„. Mint mondta, nem a kétkezi vasutasokkal kell kezdeni vagy folytatni a spórolást, hiszen ők vannak a legközelebb az utasokhoz.

Kóka János úgy vélte, akár 2-2,5 év múlva megvalósulhat a ferihegyi gyorsvasút terve, ennek megépítésére a jövő év elején írják ki a pályázatot. Ez közös állami és magánberuházás lenne. A közlekedési tárca és a BAA között tárgyalások zajlanak arról, hogy a britek miként tudnának együttműködni a MÁV-val egy ferihegyi kötött pályás közlekedési eszköz kialakításáról. Mint Kóka János a Napi Online-nak nyilatkozva megjegyezte, ez nem feltétlenül gyorsvasút lenne.

Vasúti reformról, hatékonyságról, sikerekről beszél Kóka János, miközben elfeledkezik a MÁV idei 82 milliárdos veszteségéről, a vasutasok tömeges elbocsátásáról, az Európában példátlanul botrányos motorvonattenderről – reagált a miniszter tájékoztatójára Arnóth Sándor (Fidesz). Az ellenzéki politikus szerint a kormányzat dilettantizmusát jól jelzi, hogy a MÁV egyetlen nyereséges bevételi forrását, az árufuvarozást készül kiszervezni a cégből.

Az érzéketlen luxusbaloldal olyan vasúti törvényt akar keresztülvinni a parlamenten, amely a közlekedési ágazat társadalmi szerepét, hatásait teljesen figyelmen kívül hagyva csak piaci, céges érdekeket képvisel – hívta fel a figyelmet Arnóth. Hozzátette: a Vasúti Hivatal felállítása megkettőzése a már eddig is működő állami funkcióknak, és nem a takarékosság irányába mutat. Ezt a jogszabály-tervezetet a Fidesz nem támogatja – jegyezte meg. Arnóth Sándor úgy vélte, változásra van szükség, olyan politikára, amely nemcsak beszél a változás, a reformok fontosságáról, hanem rendelkezik az ehhez szükséges tudással, tapasztalattal. A magyar vasutat ismét helyzetbe kell hozni, meg kell szüntetni a MÁV dolgozóinak kiszolgáltatottságát, olyan vasúti szabályozást kell alkotni, mely valóban figyelembe veszi az uniós versenyt, az utasok érdekeit, a munkavállalók jogait és a vasút társadalmi hatásait – húzta alá az ellenzéki politikus.

(Forrás: MTV Teletext, Magyar Rádió, Napi Online, tőzsdefórum.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.