Kötelező bukósisak, láthatósági mellény és tűzoltókészülék

Bukósisakot nyomna a fejekre, illetve fényvisszaverő mellénybe burkolna minden kerékpárost a GKM a közlekedésbiztonság javítását célzó elképzelései keretében. A tárca tervei között ugyanakkor a magántőke bevonásának lehetősége is szerepel a sebességmérésbe.

MNO
2005. 12. 27. 8:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hazánkban évente átlagosan 1300-an halnak meg közlekedési balesetekben, s mintegy húszezren sérülnek meg. Drasztikus intézkedések nélkül Magyarország valószínűleg nem lesz képes teljesíteni az Európai Unió úgynevezett fehér könyvében megfogalmazott követelményt, azt, hogy 2010-re a tagállamoknak a felére kell csökkenteni a közúti tragédiák halálos áldozatainak számát. Ezért a Belügyminisztérium után a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) is elkészítette a maga tervezetét az ország közlekedésbiztonságának javítására – cikkezik a Népszabadság.

Magyarországon a halálos kimenetelű közúti balesetek 45 százalékáért a gyorshajtás okolható. A GKM kormány-előterjesztése értelmében 2006. második fél évétől csakis ABS-szel szerelt új autókat lehetne forgalomba hozni Magyarországon. Az Európai Autógyártók Szövetsége már korábban vállalta, hogy 2006. július elsejétől a 2004-ben csatlakozott országokban sem értékesít blokkolásgátló nélküli autókat. Az intézkedés így csak a közösségen kívüli autógyártókat érintené. A GKM számításai szerint az ABS utólagos beszerelésével átlagosan 70-100 ezer forinttal drágulnának az autóik.

Már május végétől minden 3500 kilogrammnál kisebb gépkocsinak kötelező tartozéka lenne a tűzoltó készülék, amitől az ütközések során keletkező tűz okozta halálozások számának drasztikus csökkenését várják. A gyalogosok és a kerékpárosok védelme érdekében a tárca felveti a láthatósági mellény (fényvisszaverő mellény) és fejvédő sisak használata kötelezővé tételének lehetőségét is. Ezt az elképzelést erős fenntartásokkal fogadták azok a közlekedésbiztonsági szakemberek, rendőrök, akik az elmúlt évtizedekben azt nem tudták elérni, hogy sötétedés után csakis szabályosan kivilágított kerékpárral közlekedjenek az emberek – írja a lap.

Lakott területen kívül az utasok számára is kötelező lesz a biztonsági öv használata a buszokon – legalábbis azokon a korszerű járműveken, amelyekre azokat gyárilag felszerelték. A GKM elképzelései között szerepel továbbá egy „közlekedésbiztonsági úthálózat-menedzsment kialakítása, amelynek a célja a baleseti gócpontok, a nagy kockázatú útszakaszok felmérése. Az előterjesztésből nem derül ki, hogy miért van erre szükség, amikor a rendőrség – mint arról az ORFK az elmúlt években több sajtótájékoztatón is beszámolt – pontos nyilvántartást vezet a legveszélyesebb utakról, útszakaszokról és kereszteződésekről. Ám, amikor a különösen balesetveszélyes utak vagy kereszteződések lezárását, átalakítását kezdeményezik, az adott út kezelője pénzhiányra vagy a kialakult közlekedési szokásokra (a közlekedők igényére) hivatkozva, rendre elutasítja a kérelmet.

A GKM továbbá megteremtené a magántőke bevonásának a lehetőségét a sebességmérésbe. A Népszabadság információja szerint ugyanakkor a bírságbevételek ilyetén módon történő elosztását rendőrségi körökben (is) aggályosnak tartják. Ráadásul máris megfogalmazódott az igény: ha az önkormányzatok megkaphatják az általuk kivetett bírságbevételek egy részét, kaphassa meg azt a rendőrség is.

(Népszabadság)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.