Külföldi használt autók: két évre visszamenő vizsgálat

2004. február elsejéig, azaz a regisztrációs adó bevezetéséig visszamenően az összes Magyarországon forgalomba helyezett használt autó esetében tételesen ellenőrzik, befizette-e a regisztrációs adót, aki a járművet elsőként forgalomba helyezte.

MNO
2006. 01. 28. 10:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elmúlt két évben Magyarországon forgalomba helyezett összes külföldi használt autó dokumentumainak felülvizsgálására készül a VPOP, tisztázandó, hogy megfizették-e utánuk a regisztrációs adót – közli a Népszabadság.

Országszerte háromszáz regisztrációsadó-csalási ügyben nyomoz jelenleg a vámőrség bűnügyi szolgálata. A pénzügyőr nyomozók szerint azonban ez még csak a jéghegy csúcsa. Naponta érkeznek újabb és újabb be-, illetve feljelentések a rendőrségtől, az okmányirodákból és magánszemélyektől. Némely ügyekben a százat is megközelíti az egy azon gyanúsítotti kör által regisztrációs adó megfizetése nélkül forgalomba helyezett autók száma.

A büntetőeljárások száma várhatóan jelentősen nőni fog, ha a – VPOP és a Belügyminisztérium Központi Hivatala között a közelmúltban létrejött megállapodás értelmében – 2004. február elsejéig, azaz a regisztrációs adó bevezetéséig visszamenően az összes Magyarországon forgalomba helyezett használt autó esetében tételesen ellenőrzik, befizette-e a regisztrációs adót, aki a járművet elsőként forgalomba helyezte.

Bencze József vezérőrnagy, a VPOP rendészeti főigazgatója és Urbán György, a BM hivatalának vezetője a Népszabadságnak megerősítette: február közepén megkezdődhet a külföldről behozott használt autók okmányirodákban, illetve a pénzügyőrségen tárolt iratainak öszszevetése.

A legkisebb hengerűrtartalmú korszerű külföldi használt autók után kell a legkevesebb regisztrációs adót fizetni, 128 ezer forintot, a legnagyobb motorral szerelt, s kissé már elavult gépkocsik regisztrációs adója ezzel szemben a hárommillió forintot is elérheti.

A regisztrációs adót a külföldön vásárolt autó magyarországi forgalomba helyezésekor kell megfizetni, s nem a behozatalakor. Hetek is eltelhetnek a két időpont között, ami több lehetőséget is kínál a könnyű pénzszerzésre. Kezdetben sokan megelégedtek azzal, hogy átírják az autó behozatalának dátumát. Regisztrációs adót ugyanis csak a 2004. február elsejét követően behozott autók után kell fizetni. Mivel a regisztrációs adó összege egyebek között a gépkocsi motorjának környezetvédelmi besorolásától függ, ezt az adatot is elkezdték hamisítani. Egyes kereskedők egyáltalán nem is fizettek regisztrációs adót. Rájöttek, hogy semmiféle adatcsere nincs (mert eddig állítólag adatvédelmi okokból nem is lehetett) a regisztrációs adó beszedésére jogosult VPOP és a gépkocsikat forgalomba helyező okmányirodák között. Attól kezdve a regisztrációs adó befizetését hamis, a vámőrség meghamisított igazolásaival bizonyították az okmányirodákban. Manapság a pénzügyőrség nyomozói csak ránéznek az igazolásra, s többnyire már a pecsét sorszámából tudják, hogy hamis-e.

Bencze József a Népszabadságnak azt mondta: a BM Központi Hivatalával létrejött megállapodás értelmében – az adatvédelmi előírások maximális tiszteletben tartása mellett – folyamatosan tájékoztatják az okmányirodákat, hogy ténylegesen mely alvázszámú autók után fizették meg a regisztrációs adót. Február közepétől pedig megkezdik a korábban forgalomba helyezett gépkocsik viszszamenőleges ellenőrzését is.

Forrás: Népszabadság

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.