Erős a koncentráció a közúti járművek közbeszerzési piacán: kevés vevő és egy időben ugyancsak kevés eladó jellemzi.
1999 és 2005 között közel 124 milliárd forintot fordítottak közúti járművek közbeszerzésére. Ennek 53 százalékát az autó- és trolibuszok tették ki, a személygépjárművek aránya 23, a haszongépjárműveké pedig 10 százalék volt – derül ki a Magyar Közbeszerzési Hírbörze Kft. által készített elemzésből.
Megfigyelhető, hogy egyre több állami szervezet ír ki pályázatot járműbeszerzésre. Míg 2001-ben az érték alapján első öt ajánlatkérő szervezet az összes érték mintegy 90 százalékára írt ki pályázatot, tavaly az első öt már csak valamivel több mint 60 százalék felett diszponált. Ez még magas arány, de jelzi: egyértelműen nő a kiírók száma.
Az ajánlatkérői oldaléhoz hasonlóan magas a nyertesek koncentrációja is, kevés az eladó és kevés a vevő is. Tendencia az is, hogy nő az eljárásonkénti érték. Míg például 1999-ben eredményes eljárásonként átlagosan 217 millió forint volt ez az összeg, addig tavaly már 381 millióra rúgott.
Ami a tavalyi eredményeket illeti: 87 közúti járműre kiírt eljárás fejeződött be, ebből mintegy 15 százalék eredménytelenül (ez meghaladja a közbeszerzéseknél szokásos 11 százalékot). A sikeres pályázók 28,2 milliárd forint értékű megrendelést nyertek el.
Ajánlatot 45 szervezet kért 2005-ben. A legtöbb pályázatot (tízet) az Állami Közútkezelő Kht. írta ki, 471 millió forint értékben. Az értékben első három ajánlatkérő kilenc eljárást fejezett be 14,6 milliárd forint összértékben, az első tíz 35-öt (24,2 milliárd forint). Nyerni 49 szervezet tudott, átlagosan 576 millió forintot. A koncentráció jelentős volt tavaly is: az érték szerinti első három nyertes 11 tenderen összesen 13,7 milliárd forint értékű megbízást nyert el, ez az összes 49 százaléka volt. Érték szerint a tavalyi toplistát a MAN Camion és Buszker Kft. vezeti 6,5 milliárd forinttal (három eljárásban nyert); második a Porsche Hungária Kereskedelmi Kft. négymilliárd forinttal (két nyertes eljárással). Az EvoBus Hungária Kft. hat eljárásban több mint 3 milliárd forintot nyert, és ezzel a harmadik. A legtöbb eljárást (kilencet) a Renault Trucks Hungária Kft. nyerte, összesen 703 millió forint értékben. Második a EvoBus Hungária Kft. hat pályázattal, 3 milliárd forintot meghaladó értékkel. Négy alkalommal szerepelt eredményesen az Alfa Busz Kft., amely mintegy kétmilliárd forintnyi megrendeléshez jutott, és ezzel a harmadik helyen végzett.
Személygépkocsira tavaly csak hat eljárást bonyolítottak le. Értékben kimagaslik az ORFK 2,5 milliárd forintot meghaladó, háromezer autóbérlete, amelynek nyertese a LeasePlan Hungary Kft. volt. A személyautók 1999–2005 közötti közbeszerzési piaci részesedésében is a LeasePlan az első 27 százalékkal – derül ki az elemzésből. A második a Porsche 19, a harmadik pedig a Ford 14 százalékkal.
(Világgazdaság)
Ukrajnában automatikusan katonai nyilvántartásba veszik a 18 éveseket















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!