Kilométer után fizethetünk

A GKM a napokban kiírhatja a tendert a sztrádák jövőbeli díjszedési rendszerének kiválasztására. Az új, a megtett kilométeren alapuló rendszernek előreláthatólag 2007. január elsején szolgálatba kellene állnia. Kormányra kerülése esetén a Fidesz 2007. január 1-jétől eltörli az 1 600 köbcenti alatti autók regisztrációs díját, és ezeknél az autóknál 50 százalékkal csökkenti az éves autópályadíjat.

MNO
2006. 03. 31. 8:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gazdasági tárca a napokban készül kiírni egy tendert az autópályák jövőbeli díjszedési rendszerének kiválasztására. Ezen a több tízmilliárd forint értékű pályázaton dőlhet el, milyen technológiával működhet pár éven belül az unió által elvárt kilométer-arányos díjfizetési rendszer – írja a Népszabadság. A pályázat eredménye július végére láthat napvilágot; a használatarányos díjfizetés rajtjának időpontja a győztes vállalásától függ. Az EU előírásai szerint egyébként a használatarányos díjszedést a személygépkocsikra 2012-ig kell bevezetni.

A sokat autózók számára az autópálya-használat drágulását hozhatja a megtett úttal arányos tarifa, míg az autópályákra csak alkalmilag felhajtók körében szép számmal lesznek olyanok, akik jobban járnak az új módszerrel.

Méltatlankodásra először a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépkocsival dolgozó fuvarozóknak lesz okuk. A teherautó-tarifa a személyautókra megállapított kilométer-díjak négy-ötszöröse lesz. A kamionosok számára különösen kellemetlen érvágás lesz, hogy míg az idén kétezer forintért válthatták meg az ország valamennyi autópályájára érvényes egynapos matricát, addig az új rendszerben egy kilométer 20-30 forintba is kerülhet a számukra – vagyis az egy napon belül korlátlan kilométer megtételére jogosító címke árát akár száz kilométeren is leautózhatják a jövőben. A kérdés csak az: a váltásra mikor kerül sor?

A napokban megjelenő pályázat várhatóan csupán annyit határoz majd meg, hogy az új rendszernek előreláthatólag 2007. január elsején szolgálatba kellene állnia. Ha ez az időpont nem is kötelező, a korábban egy évvel későbbre, 2008-ra tervezett rendszerindítás előre hozott határidejének betartása vagy megközelítése a pályázat értékelésében is szerepet játszik majd. A szoros határidő betartásáért cserébe a hivatalos prognózisok szerint 30-40 milliárd forintos megbízást nyerhet el a tender győztese. A gazdasági tárcánál egyébként úgy számolnak: az előminősítő szakasz lezárása után várhatóan csak három pályázót hívnak meg a verseny tárgyalásos szakaszára; ennek lezárása és a szerződéskötés július végére esedékes. Így a győztesnek épp hat hónapja maradna a mintegy ezer kilométernyi magyarországi gyorsforgalmi út díjrendszerének kiépítésére, beüzemelésére, tesztelésére – írja a Népszabadság.




A Fidesz számításai szerint az autópálya-matricák árai jelentősen emelkedtek a Medgyessy-Gyurcsány kormány idején: 2002-ben az éves autópálya-matrica 24 ezer forintba került, ma ezért 37 ezer forintot kell érte fizetni. Kormányra kerülése esetén a Fidesz 2007. január 1-jétől eltörli az 1 600 köbcenti alatti autók regisztrációs díját, és ezeknél az autóknál 50 százalékkal csökkenti az éves autópályadíjat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.