A gazdasági tárca a napokban készül kiírni egy tendert az autópályák jövőbeli díjszedési rendszerének kiválasztására. Ezen a több tízmilliárd forint értékű pályázaton dőlhet el, milyen technológiával működhet pár éven belül az unió által elvárt kilométer-arányos díjfizetési rendszer – írja a Népszabadság. A pályázat eredménye július végére láthat napvilágot; a használatarányos díjfizetés rajtjának időpontja a győztes vállalásától függ. Az EU előírásai szerint egyébként a használatarányos díjszedést a személygépkocsikra 2012-ig kell bevezetni.
A sokat autózók számára az autópálya-használat drágulását hozhatja a megtett úttal arányos tarifa, míg az autópályákra csak alkalmilag felhajtók körében szép számmal lesznek olyanok, akik jobban járnak az új módszerrel.
Méltatlankodásra először a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépkocsival dolgozó fuvarozóknak lesz okuk. A teherautó-tarifa a személyautókra megállapított kilométer-díjak négy-ötszöröse lesz. A kamionosok számára különösen kellemetlen érvágás lesz, hogy míg az idén kétezer forintért válthatták meg az ország valamennyi autópályájára érvényes egynapos matricát, addig az új rendszerben egy kilométer 20-30 forintba is kerülhet a számukra – vagyis az egy napon belül korlátlan kilométer megtételére jogosító címke árát akár száz kilométeren is leautózhatják a jövőben. A kérdés csak az: a váltásra mikor kerül sor?
A napokban megjelenő pályázat várhatóan csupán annyit határoz majd meg, hogy az új rendszernek előreláthatólag 2007. január elsején szolgálatba kellene állnia. Ha ez az időpont nem is kötelező, a korábban egy évvel későbbre, 2008-ra tervezett rendszerindítás előre hozott határidejének betartása vagy megközelítése a pályázat értékelésében is szerepet játszik majd. A szoros határidő betartásáért cserébe a hivatalos prognózisok szerint 30-40 milliárd forintos megbízást nyerhet el a tender győztese. A gazdasági tárcánál egyébként úgy számolnak: az előminősítő szakasz lezárása után várhatóan csak három pályázót hívnak meg a verseny tárgyalásos szakaszára; ennek lezárása és a szerződéskötés július végére esedékes. Így a győztesnek épp hat hónapja maradna a mintegy ezer kilométernyi magyarországi gyorsforgalmi út díjrendszerének kiépítésére, beüzemelésére, tesztelésére – írja a Népszabadság.
A Fidesz számításai szerint az autópálya-matricák árai jelentősen emelkedtek a Medgyessy-Gyurcsány kormány idején: 2002-ben az éves autópálya-matrica 24 ezer forintba került, ma ezért 37 ezer forintot kell érte fizetni. Kormányra kerülése esetén a Fidesz 2007. január 1-jétől eltörli az 1 600 köbcenti alatti autók regisztrációs díját, és ezeknél az autóknál 50 százalékkal csökkenti az éves autópályadíjat.