„Gyurcsány bénultnak tűnik”

Magyarország reformok terén való lemaradása miden erő egyesítését megkövetelné, de mégis a 10 millió magyar az 1989-es függetlenség óta a legmocskosabb, leginkább sárdobáló kampányt élt át – írja a Schaffhauser Nachrichten. A svájci lap szerint Orbán Viktoré az ügyesebb választási kampány, míg Gyurcsány Ferenc bénultnak tűnik.

2006. 04. 07. 8:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarország reformok terén való lemaradása igazából miden erő egyesítését megkövetelné, de mégis a 10 millió magyar az 1989-es függetlenség óta a legmocskosabb, leginkább sárdobáló kampányt élt át. Erőszakos cselekmények, sőt bombafenyegetések, spicliskedések és sértegetések jellemezték a kampányt – írja a Schaffhauser Nachrichten svájci napilap.

Magyarország, mely két éve tagja az EU-nak, igen súlyos reformválságba süllyedt. Az okok részben Brüsszelben, részben otthon találhatóak. A szomszédok, mint Szlovákia és Csehország, már a reformokban jóval előrébb járnak, különösen, ami a költségvetést illeti. A brüsszeli bizottság folyamatosan hibáztatja a az országot a büdzsé hiánya miatt, ami 2005-ben elérte a 6,1 százalékot, s ezzel pontosan a duplája az engedélyezettnek. A 2010-re tervezett euró bevezetés már szinte teljesen illuzórikus.

Ennek ellenére mindkét nagy párt a bőségszaruval kampányol. Orbán Viktor a választóknak 14. havi nyugdíjat ígér; pedig korábban elutasította (mint tudjuk ez nem igaz – a szerk.) a szociál-liberális koalíció által bevezetett 13. havi nyugdíjat. Az MSZP válságát követően megválasztott, két éve kormányzó Gyurcsány Ferenc népszavazást ígér a népszerűtlen euró bevezetésről, tudva, hogy egy elutasítás komoly károkat okozhatna a gazdaságnak.

Az ügyesebb választási kampány Orbáné. „Baloldali” ötletekkel és a szociális problémákhoz való biztos érzékkel kifogja a szelet az MSZP vitorlájából. Kigúnyolja a posztkommunistákat: „Az ígért 400 000 munkahely helyett most 400 000 a munkanélküli” – mondja. Orbán támadja a nagy cégeket, név szerint a külföldi tulajdonban lévőket, mert jórészt ezek kasszírozzák az uniós támogatásokat. Hatalomra jutása esetén ezért a pénzeket a magyar tulajdonban lévő kis- és közepes vállalatok felé irányítaná, így azok új munkahelyet tudnak létrehozni.

A máskor intelligens és jó szónok Gyurcsány a kampányban bénultnak tűnik. Azok a híresztelések, melyek az átmeneti időszak átláthatatlan üzleteiből származó vagyonával, multimilliomos státusával kapcsolatosak, komoly károkat okoztak neki. Az sem tette népszerűbbé, hogy a munkanélküliek száma rövid hivatali ideje alatt 5,7-ről 7,2 százalékra (a valóságban ez 7,8 százalék – a szerk.) emelkedett. Üzenete, miszerint több munkahely a nagy, költségvetési forrásokból finanszírozott építkezésekből (autópályák, vasútépítés(!)) teremhető, szintén nem igazán talál vevőket. Koalíciós partnerének az egykulcsos adóra vonatkozó követelése is számos választót elrettent. Gyurcsány ugyan ellenzi ezt, de Orbán az adótémát már egy egyszerű és világos üzenettel megszállta: adócsökkentés. Csak a finanszírozás kérdésével marad adós.

A populista választási kampány elérte a 700 000-es cigányságot is, melyről mindezidáig nem vettek tudomást. Nyilvánvalóan minden voks számít: Orbán még egy roma fórumon is részt vett, ahol jobb oktatási és képzési lehetőségeket ígért. A munkaképes „czigan-ok” (!) 80 százalékának nincs munkája. A romák azonban bizalmatlanok és először (!) saját párttal is indulnak a választásokon. Az „Összefogás pártjának” (MCF) parlamentbe jutása ugyanakkor kétséges.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.