Háttérben a kulturális szponzoráció

Magyarországon a cégek keveset fordítanak a kultúra támogatására, noha a szponzoráció profitot is hozhat, gazdagíthatja egy termék kommunikációját, és elősegítheti a márkaépítést. Az augusztusi budapesti Pavarotti-koncert mögé feltörekvő, és nem a hazai gazdaságot uraló vállalatok álltak.

MNO
2006. 04. 07. 22:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemzetközi téren a nagy költségvetésű sportesemények támogatása áll az üzleti szponzorálás középpontjában, és az összes támogatás mintegy 15 százalékátfordítják kultúrára. Ezzel szemben Magyarországon a cégek a legtöbbet egészségügyi és szociális ellátásokra költik, a kultúrát az oktatás és kutatás, illetve a sport is megelőzi. A budapesti Pavarotti-koncert hazai támogatása a nemzetközi gyakorlattól eltérő, hiszen a magyar gazdaságot és pénzvilágot meghatározó cégek nem vesznek részt a megvalósításban, ezzel ellentétben például Németországban cégbirodalmak versengtek a főtámogatói címért.

Az év egyik legjelentősebb kelet-közép-európai zenei eseménye lesz az augusztus 19-i budapesti Pavarotti-koncert. A rendezvényt elsősorban külföldi, illetve két, a magyar piacon feltörekvőben lévő cég szponzorálja. A klasszikus műfajok világszerte ismert előadóit általában nem nyereséges idecsábítani, a komolyzenei koncertszervezéssel foglalkozók azon szűk rétegbe tartozókat hívják el, akik mellé kellő számú szponzor felsorakoztatható – emelte ki Fehér Zsolt, az előadást szervező Megakoncert 2006 producere. Hangsúlyozta, a szponzori kör megteremtése sem a nemzetközileg ismert, megszokott gyakorlat szerint történik Magyarországon. Fehér Zsolt szerint nem az esemény értéke, hanem szinte csak a szervező kapcsolati tőkéje dönti el egy-egy kulturális produkció támogatottságát. A producer tudatta azt is a világsztárok esetében előfordulhat, hogy az adott cégbirodalom abban az esetben szponzorálna, ha a koncert szervezésébe is korlátlanul beleszólhat. Ez létrejöhet úgy is, hogy maguk a társaságok kezdenek el koncertszervezéssel foglalkozni, ám ez a hazai kulturális élet eltorzulásához vezethet – közölte Fehér.

A „magaskultúra” helyzete nem reménytelen, egyre több olyan cég bukkan fel, melynek tulajdonosi köre és menedzsmentje fontosnak tartja, hogy Magyarország is részt vehessen a nemzetközi kulturális vérkeringésben. Török András, a Summa Artium igazgatója úgy vélekedett, az üzleti élet a kulturális szponzoráció területén nagyon csapodár, de ha egyszer a komolyzene támogatására adják a fejüket, általában hűségesek maradnak. A vállalkozások a márka megítélésének javulását és nyereséget várnak a támogatástól.

Szabó Gyula, a Magyar Telekom igazgatóhelyettese megjegyzte, a szponzorálás kapcsolatot épít, ami lojalitást eredményez, abból pedig előbb-utóbb profit lesz. Véleménye szerint a kultúra jó befektetés, rövid távon konkrét üzleti célok elérésére is alkalmas, mivel egy esemény újszerűségével, eredetiségével gazdagíthatja egy termék kommunikációját, és hosszú távon a támogatás befolyásolja a vállalat imázsát is.

(Forrás: Napi Gazdaság)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.