Késésben a BKV a csipkártyával

Bár az elektronikus jegyrendszer megvalósításáról már négy évvel ezelőtt megszületett az elvi döntés a fővárosban, az illetékeseknek mégsem sikerült megvalósítaniuk, hogy márciustól csipkártyával utazzunk a földalattin. A közbeszerzési pályázatot még 2004 novemberében írta ki a BKV.

MNO
2006. 05. 03. 6:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A rendszer kivitelezésére és a tíz évre szóló üzemeltetésére közzétett felhívásra hat cég jelentkezett, ezekből a kiíró hármat tartott alkalmasnak. Fellebbezések után végül az EDS Magyarország Kft.-t, a Sagem Magyarország Kft.-t, a MÁV Informatikai Kft.-t és a T-Systems céget kérte fel ajánlattételre a BKV. Az egyeztetések során kiderült, hogy nem lehet egy meglévő, külföldön üzemelő rendszert átvenni, a műszaki megoldásokat az adott város egyéni sajátosságainak megfelelően kell kifejleszteni. Többek között ezért sem tartható az eredeti ütemezés – indokolják a szakemberek.

A rendszer beruházási költsége – a nem végleges ajánlatok alapján – valamivel húszmilliárd forint alatt várható, ez a tízéves üzemeltetési és karbantartási költségeket is tartalmazza. A hálózat működtetésének lényege, hogy a pályázat győztese fizeti a kiépítést, s a szerződésben rögzített ideig üzemelteti is a rendszert. A beruházás a szakértők számításai szerint tíz év alatt megtérül és tisztességes hasznot hoz az üzlet a befektetőnek. Tíz év után a közlekedési vállalat venné át a rendszert és önállóan, vagy külső cégen keresztül üzemeltetné.

Az intelligens jegytől a BKV a bliccelők számának csökkentését reméli. Arra számítanak, hogy a jegy nélküli utazásokat jelentősen csökkenteni tudják, így évente legalább kétmilliárd forint pluszbevételhez jut a cég.

Az utasok kétféle csipkártyával találkozhatnak majd. Az egyik a bérletet helyettesíti, a mobiltelefon-kártyákhoz hasonlóan lehetne feltölteni, szerepelne rajta személyi azonosító és fénykép is. A jelenlegi jegyet viszont egy személyes adatokat nem tartalmazó intelligens csipkártya váltja ki. Az új jegyek először a metróvonalakon, majd a HÉV és a 4-es, 6-os villamos vonalain jelennének meg, s később kiterjesztenék a teljes hálózatra. Végül – 4-5 év múlva – teljesítményarányossá tennék a tarifarendszert a nem bérlettel utazók számára, azaz az érvényesítés alkalmával a kártyáról annyi egység fogyna, ahány megállót utazott a tulajdonosa.

A 65 éven felüliek a csipkártyás rendszerben is ingyen utazhatnak, ám az ehhez szükséges igazolványt maguknak kell megvenniük, a jelenlegi számítások szerint 500 forintért. Ezért az árért korlátlan ideig használhatják, s akinek nincs rá szüksége, visszaválthatja. Az ingyenes bérlettel való jogosulatlan utazást az ellenőröknek kell kiszűrniük – írja a Népszabadság.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.