Költözne a kormány

Ha a kormányzat még ebben a ciklusban új helyre szeretne költözni, a sokfajta egyeztetés miatt feszített munkatempót igényel. Szakmai körökben tartja magát az a nézet is, miszerint a 4-es metró kelenföldi végállomása is ideális hely lehetne. Az államigazgatás jelenleg fejedelmi nagyságrendű, iszonyú drágán működtethető területeken dolgozik.

MNO
2006. 07. 31. 6:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az új kormányzati negyednek metróközelben, tömegközlekedési csomópontban kell lennie, mert a sok ezer hivatalnok és az ügyfelek számára egyaránt könnyen megközelíthetővé kell tenni – állítják az ingatlanfejlesztők. Így merült fel a két pályaudvar, a Nyugati és a Rákosrendező, mint lehetséges helyszín. A Déli pályaudvar is képbe került, de annak lefedése irreális többletköltséggel és komoly műszaki problémákkal járna. Szakmai körökben tartja magát az a nézet is, miszerint a 4-es metró kelenföldi végállomása is ideális hely lehetne. A Lágymányosi-öböl is szóba került, de annak a közlekedési hálózata nagyon gyenge, és a metró is elkerüli, reálisabb lehetőségként jött szóba a Csepel-sziget északi csücske.

Az államigazgatás jelenleg fejedelmi nagyságrendű, iszonyú drágán működtethető területeken dolgozik. A belvárosi irodapaloták felújítására nincs pénz, és fenntartásuk jelentős kiadást jelent, eladásukból viszont tetemes, egyszeri bevétele származhatna az államnak. Napvilágot látott sajtóhírek szerint 200 milliárd forint értékű ingatlanvagyonról van szó, melyben több műemlék ház is szerepel. A belvárosi épületekre az elképzelések szerint lenne bőven kereslet, hiszen kiéhezett a piac. A területen már régen elfogytak a beépíthető telkek, miközben a környéken jócskán felkúsztak a lakásárak. A patinás épületekben formálódó luxuslakások már a tervezőasztalról elkelnek.

- Az ingatlanos szemével nézve már nem olyan rózsás a kép – veti fel Hajnal István, a Biggeorge's-NV Ingatlanfejlesztő Zrt. vezérigazgatója -, mert a Belvárosban általános a parkolóhelyhiány, ami az irodaház-, a szálloda-, de a lakóházfejlesztést is alaposan megdrágítja. Egyelőre kevés a belvárosi fejlesztésekről szóló sikertörténet, ami van – mint például a Gresham-palotáé -, az is sok év alatt valósult meg. Ráadásul, amitől leginkább tartanak a piacon, a kormány egyszerre akar eladni több épületet, mintegy megfullasztva a kínálatot és csökkentve a remélt bevételt. Ez már az idén állítólag majdnem 100 milliárd forint lehet.

Már csak az a kérdés, hogy hová és mikor költözik az államigazgatás, valamint az, hogy mi lesz az elhagyott helyszínnel. A fővárosi szabályozási keretterv módosítását igénylő városfejlesztési koncepciót két helyszínre, a régi és az új területre el kell készíteni, ez legalább egyéves munka. Aztán ott van a helyi szabályozási terv kialakítása, ami újabb fél év. A tervezés, ami ugyancsak fél évet szokott igénybe venni, még csak ekkor indulhat, vagyis az építkezésig nagyjából két év telik el. Az építkezés pályáztatásokkal, közbeszerzési eljárással újabb két évet igényel. Vagyis, ha holnap elkezdődnének a konkrét egyeztetések, akkor is négy év múlva készülhet el a negyed. Hogy milyen konstrukcióban, még az sem eldöntött.

Augusztus végére várható, hogy nyilvánosságra hozzák a kormányzati negyeddel kapcsolatos terveket és számításokat, és elkezdődik az ingatlanok értékesítésének előkészítése, a pályáztatás. A minisztériumok most 160 ezer négyzetméteren laknak, de várhatóan 100 ezer négyzetméteren is elférnek majd.

(Népszabadság)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.