A szakszervezeti konföderációknak társadalmi vitára augusztus 25 délutánján bocsátotta a kormány az anyagot, amelyet – szeptember 1-én be kell nyújtani az Uniónak, vagyis a „társadalmi vitára” 4 napot adott a kormány. Ez tükrözi az érdekegyeztetésről alkotott álláspontját nyilván egy ilyen fontos ügyben. Nem valódi egyeztetésre, sokkal inkább diktátumra készült az anyag az időzítés szerint – írja a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) közleménye a konvergenciaprogram közoktatást érintő fejezeteit értékelve.
A PDSZ a programból idézve – „A közoktatási reform célja az esélykülönbségek csökkentése, az esélyegyenlőség biztosítása, a jelentkező diszkrimináci felszámolása, az alapkészségek (írás, olvasás, számolás, szövegértés) megerősítése, a rendszer jelenleginél hatékonyabb működésének elősegítése, az önkormányzatok társulásának ösztönzése” – megjegyzi: A fenti céltételezést, amely az esélyegyenlőség javításáról beszél, a hozzá rendelt „eszközök” nem segítik, hanem gátolják.
A szakszervezet álláspontja szerint az anyag tartalmaz már törvénybe iktatott és a PDSZ által elfogadhatatlannak tartott elemeket is. Ezek között említik például, hogy a kormány szerint ösztönözni kell a társulások további kialakítását, melynek jogi keretei a közoktatásról szóló törvényben adottak. Eszerint 2008. augusztus 31-ig az intézményfenntartóknak a 8 évfolyamnál kevesebb évfolyammal működő általános iskolát, nem önálló, hanem társintézményként kell működtetniük. Hasonlóképpen elfogadhatatlannak tartja a szakszervezet, hogy a pedagógust többszáz tanítási órára kirendelhetik más intézménybe. A PDSZ nem ért egyet a kötelező óraszám emelésével, a heti két óra „ingyenmunkával”, amely álláspontuk szerint alkotmányellenes.
Ezen két utóbbi elem miatt a PDSZ sztrájkbizottságot hozott létre korábban.
A PDSZ szerint a konvergenciaprogram további két pontja újabb aggályokat vet fel. Az egyik arról szól, hogy „ új szabályozással, pénzügyi ösztönzőkkel rugalmasabb lehetőséget biztosítunk ahhoz, hogy egy intézményen belül több közoktatási feladatot lássanak el. Ez által lényegesen hatékonyabban lehet a meglévő munkaerőt kihasználni, csökkentenilehet az önálló intézmények számát és ezzel összefüggésben a vezetők számát”. A PDSZ által kifogásolt másik konvergencia-tétel szerint „az alapfokú művészetoktatási intézmények finanszírozásánál, a jelenleginél jobban kell differenciálni a finanszírozás rendszerét. Meg kell teremteni annaklehetőségét, hogy az alapfokú művészetoktatás beépüljön az iskolai tanórai oglalkozások keretébe, lényegesen csökkentve ezzel az önálló intézmények működtetése és finanszírozás iránti igényt”
A pedagógus szakszervezet úgy látja, a kormány láthatóan a közoktatást, a gyermekek jövőjét alárendeli a gazdaságnak, pedig a PDSZ határozott álláspontja szerint a gazdaság a társadalom szolgálója nem pedig fordítva.
A PDSZ ezért ismételten felhívja mindazon szakszervezeteket, szakmai szervezeteket, oktatásban dolgozókat, akik/ amelyek egyetértenek kifogásaikkal, hogy nyilvánítsák ki ezirányú véleményüket. „Lépjünk fel együttesen a közoktatás minőségét rontó, az abban foglalkoztatottak élet és munkakörülményeit sújtó javaslatok ellen” – írja a PDSZ közleménye.
Vizsgálat indult Franciaországban a X ellen, mert az algoritmusa alkalmas lehet külföldi beavatkozásra
