A PDSZ tiltakozik: a kormány nem egyeztet, hanem diktál

Nem valódi egyeztetésre, sokkal inkább diktátumra készült az anyag – állítja közleményében a konvergenciaprogram közoktatást érintő fejezeteiről a PDSZ annak kapcsán, hogy mindössze négy napot kaptak a véleményezésre. A PDSZ úgy látja: az anyag tartalmaz már törvénybe iktatott és a PDSZ által elfogadhatatlannak tartott elemeket is.

MNO
2006. 08. 29. 10:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szakszervezeti konföderációknak társadalmi vitára augusztus 25 délutánján bocsátotta a kormány az anyagot, amelyet – szeptember 1-én be kell nyújtani az Uniónak, vagyis a „társadalmi vitára” 4 napot adott a kormány. Ez tükrözi az érdekegyeztetésről alkotott álláspontját nyilván egy ilyen fontos ügyben. Nem valódi egyeztetésre, sokkal inkább diktátumra készült az anyag az időzítés szerint – írja a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) közleménye a konvergenciaprogram közoktatást érintő fejezeteit értékelve.

A PDSZ a programból idézve – „A közoktatási reform célja az esélykülönbségek csökkentése, az esélyegyenlőség biztosítása, a jelentkező diszkrimináci felszámolása, az alapkészségek (írás, olvasás, számolás, szövegértés) megerősítése, a rendszer jelenleginél hatékonyabb működésének elősegítése, az önkormányzatok társulásának ösztönzése” – megjegyzi: A fenti céltételezést, amely az esélyegyenlőség javításáról beszél, a hozzá rendelt „eszközök” nem segítik, hanem gátolják.

A szakszervezet álláspontja szerint az anyag tartalmaz már törvénybe iktatott és a PDSZ által elfogadhatatlannak tartott elemeket is. Ezek között említik például, hogy a kormány szerint ösztönözni kell a társulások további kialakítását, melynek jogi keretei a közoktatásról szóló törvényben adottak. Eszerint 2008. augusztus 31-ig az intézményfenntartóknak a 8 évfolyamnál kevesebb évfolyammal működő általános iskolát, nem önálló, hanem társintézményként kell működtetniük. Hasonlóképpen elfogadhatatlannak tartja a szakszervezet, hogy a pedagógust többszáz tanítási órára kirendelhetik más intézménybe. A PDSZ nem ért egyet a kötelező óraszám emelésével, a heti két óra „ingyenmunkával”, amely álláspontuk szerint alkotmányellenes.
Ezen két utóbbi elem miatt a PDSZ sztrájkbizottságot hozott létre korábban.

A PDSZ szerint a konvergenciaprogram további két pontja újabb aggályokat vet fel. Az egyik arról szól, hogy „ új szabályozással, pénzügyi ösztönzőkkel rugalmasabb lehetőséget biztosítunk ahhoz, hogy egy intézményen belül több közoktatási feladatot lássanak el. Ez által lényegesen hatékonyabban lehet a meglévő munkaerőt kihasználni, csökkentenilehet az önálló intézmények számát és ezzel összefüggésben a vezetők számát”. A PDSZ által kifogásolt másik konvergencia-tétel szerint „az alapfokú művészetoktatási intézmények finanszírozásánál, a jelenleginél jobban kell differenciálni a finanszírozás rendszerét. Meg kell teremteni annaklehetőségét, hogy az alapfokú művészetoktatás beépüljön az iskolai tanórai oglalkozások keretébe, lényegesen csökkentve ezzel az önálló intézmények működtetése és finanszírozás iránti igényt”

A pedagógus szakszervezet úgy látja, a kormány láthatóan a közoktatást, a gyermekek jövőjét alárendeli a gazdaságnak, pedig a PDSZ határozott álláspontja szerint a gazdaság a társadalom szolgálója nem pedig fordítva.
A PDSZ ezért ismételten felhívja mindazon szakszervezeteket, szakmai szervezeteket, oktatásban dolgozókat, akik/ amelyek egyetértenek kifogásaikkal, hogy nyilvánítsák ki ezirányú véleményüket. „Lépjünk fel együttesen a közoktatás minőségét rontó, az abban foglalkoztatottak élet és munkakörülményeit sújtó javaslatok ellen” – írja a PDSZ közleménye.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.