„Eladja” az M5-ösben fekvő részesedését az állam

Kiszáll az állam az M5-öst üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt.-ből – értesült a Népszabadság. A lap úgy tudja: az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. hamarosan megválhat kisebbségi tulajdonosi posztjától. Ezzel Kóka János gazdasági miniszter sutba dobja elődei terveit.

MNO
2006. 10. 12. 8:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ahelyett, hogy az AKA – időigényes – teljes kivásárlása után nagyot kaszálna a cég eladásán, a gyors és kevésbé kockázatos megoldást, az amputálást választja – írja a Népszabadság. A miniszteri tervek szerint az állami cégnek a lehető legrövidebb időn belül túl kellene adnia negyvenszázalékos AKA- részesedésén. Ennek első lépéseként az állami autópálya-kezelő hamarosan pályázatot ír majd ki a részvényeladás előkészítésében segítséget nyújtó tanácsadók kiválasztására. Ezt újabb tender követi majd, amin már az AKA részvényeire keresnének vevőt.

A koncessziós társaság többségi tulajdonosai – köztük a Strabag infrastrukturális fejlesztő üzletága, az A-WAY és a francia Bouygues – így kénytelenek lesznek versenybe szállni cégük kisebbségi részesedéséért, feltéve, hogy a külső befektetőkkel szemben nekik nincs elővásárlási joguk saját cégük részvénycsomagjára, aminek megvásárlására tavasszal már tettek is ajánlatot. Árajánlatuk azonban a hírek szerint túlságosan könnyűnek bizonyult.

Az AKA részvényeinek mintegy negyven százaléka az M5-ös 2004. márciusi matricásításakor került az ÁAK-hoz. A kisebbségi tulajdonrészért az állami cég 21 milliárd forintot fizetett. Ebből az öszszegből a koncessziós társaság pénzügyi átalakítása után 12,5 milliárd forintot azonnal vissza is kapott. Így az AKA részvényei összességében 8,5 milliárd forintjába kerültek a költségvetésnek. Az állam – tulajdoni hányadának növelése előtt – ugyanakkor opciós jogot kapott az AKA hatvanszázaléknyi, külföldi befektetők kezében lévő részvényének megvásárlására is. A dolgok mai állása szerint azonban ezt a jogosítványt végül nem váltják be, inkább pénzzé teszik.

Az előzetes számítások szerint az állami cég részesedése legfeljebb 15 milliárd forint lehet a koncessziós társaság részvényeinek eladásából. Ezt pedig néhány milliárd forinttal fejelheti meg opciós vételi jogának áruba bocsátása. Így az állami cég küszöbön álló kiszállása az AKA-ból a legjobb esetben is csak 20-25 milliárd forintot hozhat a konyhára.

Mindez nagy visszalépés ahhoz képest, hogy a szakminisztérium a 2004-ben kidolgozott forgatókönyvnek megfelelően az év elején még az AKA teljes bekebelezésére és tekintélyes haszon megszerzésére készült. A kormány ugyanis akár 30-50 milliárd forintot is nyerhetett volna azon, hogy előbb megveszi az M5-öst üzemeltető társaságot, majd egyben értékesíti azt.

Az AKA teljes kivásárlásának elvetésével a gazdasági tárca Kihagyja azt a lehetőséget is, hogy mérsékelje a társaságnak 2031-ig évente fizetendő rendelkezésre állási díjakat. Ezek összege 92,5 millió euró, vagyis mintegy 25 milliárd forint – ami az AKA esetében elismert, viszonylag magas, 17,5 százalékos belső megtérülési szintet biztosítja. Ha az AKA egy darabig teljesen állami tulajdonú volna, a magas megtérülési szintjét minden további nélkül le lehetne vinni a 17,5-ről a másutt alkalmazott 10,5 százalékra. Ez 20-30 százalékkal is csökkenthetné azt a rendelkezésre állási díjat, amit az M5-ösre fizet a költségvetés. Ez önmagában az M5-ös koncessziós időszakának végéig százmilliárd forint megtakarítást hozhatna.

Népszabadság

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.