Kóka János megtörte az útépítő lobbi ellenállását!

A verseny csodákra képes - jegyezte meg Kóka János a Népszabadságnak adott interjúban azzal kapcsolatban, hogy az M7-es új szakasza kilométerenként mintegy 800 millió forinttal olcsóbban (1.2 milliárd forintért) is megépíthető.

MNO
2006. 10. 19. 7:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gazdasági és közlekedési miniszter jelezte: ezen a szakaszon mintegy 24 milliárd forintot tudnak megspórolni, amiből meg lehet építeni az M31-est. Összességében nagyjából 20%-os költségcsökkenést mondott Kóka a jelenleg folyó autópálya-építéseknél kilométerenként a korábbi ciklusban tapasztalt árszinthez képest. Ezt jelzése szerint másfél-két év munkájával lehetett elérni, mely során „nyilván komoly érdekrendszerekbe léptünk bele„.

Az árcsökkentés több főbb okra is visszavezethető. Egyrészt egyszerűsítették a műszaki feltételeket (sok felesleges beruházás sem a biztonságot, sem a kényelmet nem szolgálta), másrészt rendezték a finanszírozási feltételeket (a megrendelő, azaz az állam halasztott fizetése esetén ne számoljon fel a kivitelező horribilis kamatokat). Harmadrészt a tiszta verseny megteremtése volt a cél (ne játsszanak össze az útépítő cégek az árajánlataiknál, illetve a tenderkiíró az indulási feltételeket úgy állapítsa meg, hogy azoknak minél több cég meg tudjon felelni).

Kóka szerint nem teljesen állja meg a helyét az, hogy ő áttörte volna az útlobbi ellenállását, mivel olyan nagy ellenállást nem érzett. A korábbi útszakaszok drága építési költségével kapcsolatban a felelősség kérdésében azt mondta, hogy azok a közbeszerzési eljárások is jogszerűen folytak le. Emlékeztetett az útépítő cégek összejátszására, illetve arra is, hogy 2002 körülig a közbeszerzések mellőzése is gyakorlat volt.

A verseny fokozását vetítette előre Kóka, mivel azt szeretné, ha a jelenlegi 6-8 cégből álló mezőnyt (akik az autópálya-építésekben részt vesznek) 10-15 cégre lehetne bővíteni. Ez már csak azért is fontos, mivel a következő években mintegy 2000 milliárd forint elköltésére készül a kormány közút- és vasútfejlesztésre uniós pénzekkel együtt. Ezekből mintegy 700-800 milliárd forintot közútépítésre fordíthatnak. Az autópálya-építési költségek leszorítása lavinát indított el, azaz lefelé szorítja az infrastruktúra-fejlesztés árait is – jegyezte meg Kóka.
(portfolio.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.