A budai Szent Gellért teret a pesti Vámház térrel összekötő, a világörökség részeként számon tartott, vasszerkezetes híd felújítása magában foglalja a műemléki rekonstrukciót is. A felújítást a metróépítés munkálataihoz időzítették. A rekonstrukció első üteme május 2-án indul a korrózióvédelmi munkákkal, a déli járdát ekkortól augusztus 21-éig lezárják.
A 4,7 milliárd forintos felújítási munkák során megerősítik az acélszerkezetet, valamint kijavítják a pilléreket és a hídfőket.
A gyalogosok által is látható vasszerkezeti elemeket nem cserélik ki, csak lefestik azokat. A vashíd elemeit összetartó kapcsokat sem cserélik ki, legfeljebb azokat, amelyek elrozsdásodtak.
Kicserélik azonban a híd korlátait, továbbá új díszkivilágítást is kap az 1945-ig Ferenc József hídként ismert átkelő. A felújítással egy időben új vízvezetékrendszert építenek ki a híd alatt; e beruházás összege 443 millió forint.
A felújítást követően a Szabadság hídon újra jár majd a 47-es és a 49-es villamos. A munkálatok megkezdését megelőzően, szombaton, illetve vasárnap éjszaka, próbaterhelést végeznek a hídon. Nehéz járműveket állítanak a hídra, és megfigyelik a szerkezet terhelését. E kísérlet azért érdekes, mert a hídon már jó ideje nem járhatnak teherautók és autóbuszok.
A felújítási munkák következő szakaszában, várhatólag augusztus 21-e után, a hidat mind a közúti, mind pedig a villamosforgalom elől teljesen lezárják. A gyalogos forgalom azonban továbbra is szabad lesz, ám ekkor feltehetőleg már az északi járdaszakaszt zárják le. Dancs Gábor az MTI-nek elmondta: a hidat rezedazöld színűre festik. A pontos szín kiválasztásánál jelen lesznek a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal szakemberei. Utalt arra, hogy a második világháború után a Szabadság hidat egy időre kék színűre festették.
Az eredeti Ferenc József hidat 1945-ben a visszavonuló német csapatok felrobbantották a többi Duna-híddal együtt. E hidat elsőként építették újjá; 1946 augusztusában adták át a forgalomnak, ekkor lett kék színű. Utoljára 1980-ban végeztek komolyabb felújítást a hídon, ám öt évvel később már több szerkezeti eleme megroppant. A Duna-part és a budai Várnegyed részeként 1987-ben a Szabadság híd is a világörökség része lett.
A főváros a Szabadság híd felújítása után, 2008-ban, az M0-s északi hídjának átadását követően kezdi meg a Margit híd rekonstrukciós munkáit.
(MTI)
Ismét a magyar versenyhivatal célkeresztjébe került a Booking
