Rekord: 2,75 milliárdért épült egy kilométer az M7-esből tavaly

Tavaly az autópálya-törvényben megtervezett 313 kilométernyi új autópálya és autóút helyett ennek csupán kétharmada készült el. A tervezettnél korábban a jelentősebb szakaszok közül csak az M5-ös autópálya Kiskunfélegyháza és Szeged közötti 45 kilométeres szakaszát adták át még 2005-ben. A költségkeretek pedig gyorsan apadnak már azért is, mert rekordáron, 2,75 milliárd forintért épült egy kilométer autópálya Ordacsehi és Balatonkeresztúr között.

MNO
2007. 06. 22. 6:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az autópályák nem csupán lassan, de jelentős finanszírozási bonyodalmak árán készültek tavaly – derül ki az Állami Számvevőszék (ÁSZ) jelentéséből. Az átadott gyorsforgalmi utak közül az M3, az M35, valamint az M7 egyes szakaszait (az úgynevezett programutak) a kormány magántőke bevonásával kívánta megépíteni, erre azonban nem került sor. A beruházásokat végül a központi költségvetésből, illetve a Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. és az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. által állami kezességvállalás mellett felvett hitelekből finanszírozták többek között koncessziós és PPP-megoldásokkal – olvasható a Napi Gazdaságban.

A szaktörvény az eredeti úthosszból kiindulva 347 milliárd forintos kiadással kalkulált 2006-ra. Ehhez képest csak a három említett programút esetében az NA Zrt. év végéig 22,3 milliárd forintot költött előkészítésre és 121,2 milliárd forintot építésre, amihez még 8,4 milliárdnyi vitatott követelés járul. A koncesszióban megvalósult M5-ös és M6-os autópálya-szakaszok esetében 2006 végéig az előkészítésre kifizetett összeg 9,4 milliárd forint volt, míg az építési költség 136 milliárd forint, amelyet az állam a rendelkezésre állási díj részeként a 2030-ig, illetve 2024-ig tartó koncessziós időszak alatt fizet meg.

Az ÁSZ által ellenőrzött 117,7 kilométernyi autópálya és 19,5 kilométer főút fajlagos költsége a legmagasabb az M7 esetében volt. A kiugróan magas, 2,75 milliárdos kilométerenkénti díj több mint másfélszerese az M3 szintén tavaly megépült szakaszának. A balatoni autópálya kérdéses, Ordacsehi és Balatonkeresztúr közötti, 25,7 kilométeres szakaszára az engedélyezés időpontjában költségbecslés nem készült, csak méret- és mennyiségszámítás.

(napi.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.