Bár technikailag megoldható volna, a használható út hiánya miatt a zengői beruházás nagyságrendekkel nehezebb feladatot jelentene a kivitelező számára. Az igazi nehézséget azonban nem is az építkezés, hanem a folyamatos üzemeltetés feltételeinek biztosítása jelentené a Zengőn – fejtette ki Szekeres Imre.
Magyarázata szerint az eredeti tervekben ezt a problémát egy odavezető közút építésével lehetett volna megoldani, erről azonban környezetvédelmi aggályok miatt le kellett mondani. Márpedig a megközelíthetőség folyamatos biztosítása nélkül felelős kormány nem szavatolhatja egy NATO-radar zökkenőmentes üzemeltetését.
De Blasio Antonio, az Európai Parlament fideszes képviselője a közelmúltban levélben fordult a honvédelmi miniszterhez, azt kérve, hogy a Tubes helyett a Zengőn építsék fel a lokátort. Emlékeztetett arra, hogy a Tubesre építendő radarállomás csak alternatívaként jelent meg, miután az eredetileg a Zengőre tervezett lokátor kivitelezése meghiúsult a környezetvédelmi aggályok miatt.
A képviselő szerint a radarállomást nem feltétlenül szükséges környezetrombolást eredményező módon megépíteni, mert rendelkezésre állnak a természetet kímélő technikai eljárások, mint például a nehéz elemek helikopterrel való szállítása, amely elől a Honvédelmi Minisztérium sem zárkózna el. De Blasio Antonio hangsúlyozta azt is: a NATO-főtitkárságtól azt a felvilágosítást kapta, hogy a szervezet számára a legoptimálisabb helyszín a Zengő lenne, így nem ragaszkodnak a Tubeshez.
Szekeres Imre válaszában rámutatott: a NATO nem foglal állást a szövetség integrált légvédelmi rendszere részeként felállított radarállomások konkrét helyszínével kapcsolatban. Minden esetben tudomásul veszi az adott ország kormánya által meghozott döntést, ha az objektum megfelel a katonai-műszaki követelményeknek.
A honvédelmi tárca vezetője egyetértett a képviselővel abban, hogy nem szabad figyelmen kívül hagyni a helyi népszavazáson a radartelepítéssel kapcsolatos véleményét kinyilvánító csaknem negyvenezer pécsi polgár „üzenetét„.
Ezért döntött a honvédelmi tárca úgy, hogy folyamatos és nyilvános párbeszédet kezdeményez mind a pécsi önkormányzattal, mind a helyi civil szervezetekkel. „Kiemelt figyelmet fordítunk a Pécsett és környékén élők rendszeres tájékoztatására, mindent megteszünk annak érdekében, hogy eloszlassuk a tubesi radartelepítéssel kapcsolatos indokolatlan aggodalmakat” – írta Szekeres Imre.
Hozzátette: a közeljövőben kezdeményezni fogja egy független szakértőkből álló monitoringcsoport létrehozását, amely a beruházás egész időszaka alatt betekintést nyer az építkezés folyamatába, és ily módon ellenőrizheti, hogy betartják-e a környezetvédelmi és egyéb előírásokat.
A miniszter megjegyezte, a környezetvédelemért aggódó hazai közvélemény egésze már elutasította a zengői helyszínt. A radart oda „visszavinni„ felmérhetetlen idő- és pénzveszteséggel is járna, de legfőképp – ami megengedhetetlen – Magyarország szavahihetőségét rontaná – tette hozzá.
Szekeres Imre szerint mérlegelni kell azt is, hogy megnyugtató megoldást hozhat-e a problémára, ha a helyi aggályokat az országos közvélekedéssel konfrontálódva próbálják orvosolni.
(MTI)

Ilyet még nem látott: extrém takarító segített egy depressziós férfin Székesfehérváron