Nem váltotta be a reményeket az alkalmi munkavállalói könyv?

A legális munkavégzés érdekében 419 ezer alkalmi munkavállalói könyvet váltottak ki a múlt évben az érdekeltek, de csak 229 ezer könyvvel jelentkeztek az év során a munkaügyi kirendeltségeken, igazolva a tényleges munkavégzést, a közteherjegy beragasztását.

MNO
2007. 08. 21. 6:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az alkalmi munkavállalói könyv használatát azért kell igazolni, mert így válik jogosulttá az alkalmi munkavállaló a beragasztott közteherjegy mértékéig a társadalombiztosítási, munkanélküliségi juttatásokra.

Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat (ÁFSZ) elemzéséből kiderül: átlagosan egy-egy alkalmi munkavállaló a múlt évben mintegy húsz napot dolgozott, alkalmanként nem egészen kétnapnyi munkát kapott. 2006 decemberében 614 ezer alkalmi munkavállalói könyv szerepelt a nyilvántartásban – szerepel az ÁFSZ jelentésében.

A könyveket csaknem kétharmad részben regisztrált álláskeresők váltották ki, 20 százalékot tett ki azok aránya, akik munkaviszonyban álltak, de további alkalmi munkavállaláshoz szükségük volt a könyvre. Arányuk néhány éve még csak 10 százalék volt. A könyvet 15 százalékban váltották ki a tanuló jogviszonyban állók és nyugdíjasok.

Az alkalmi munkavállalói könyv 1997-es évközi bevezetését követő évben még csak alig több mint 20 ezer könyvet váltottak ki az érdekeltek. A legális alkalmi munka érdekében kiváltható könyv 2002-ben vált népszerűbbé, amikor a közteherjegy értékét 50 százalékkal, regisztrált munkanélküli foglalkoztatása esetében pedig negyedére csökkentették. A közteherjegy értékének 75 százalékát leírhatja a személyi jövedelemadójából az a foglalkoztató, aki alkalmi dolgozót foglalkoztat.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.