ÁSZ: hányosságok a tavalyi kölségvetés kézbentartásában

Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) szerint a költségvetés tavalyi kézbentartásának hiányosságaira enged következtetni, hogy az államháztartás fizetőképességét biztosító finanszírozási tervet öt alkalommal kellett módosítani.

MNO
2007. 09. 25. 13:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kovács Árpád, az ÁSZ elnöke a zárszámadás keddi parlamenti vitájában kritikával illette, hogy az államháztartás nettó finanszírozási igénye és annak időbeli lefutása jelentősen eltért a tervektől. Hangsúlyozta: a deficit 39,1 százalékkal haladta meg a tervezettet, amelynek kétharmada a központi költségvetésben valósult meg. Olyan nyitott, kicsi gazdaságban, amilyen a magyar is, a kiszámítható költségvetési politika, a kiegyensúlyozott költségvetés és a fenntartható adósságállomány alapvető követelmény – fogalmazott Kovács Árpád. Hozzátette: a hiteleség és a bizalom nem pusztán a deficit és az adósságmutatók kedvezőbbé tételén múlik, a jogbiztonság és a gazdasági klíma éppúgy befolyásolja a gazdaság és a gazdasági vezetés megítélését. Az ÁSZ elnöke azt mondta, a magas fokú ellenőrzési lefedettség alapján a központi költségvetésnek a zárszámadási törvényjavaslatban szereplő pénzforgalmi adatai összességében korrektek, megbízhatóak. Ez egyben azt is jelzi, hogy a költségvetés kiadási tételeinek súlyos eltérései, az államadósság jelentős emelkedése nem a minisztériumok végrehajtó szerepű apparátusai fegyelmezetlenségének, hibáinak következménye – tette hozzá. Kovács szerint ez még akkor is így van, ha a költségvetési fejezetek, minisztériumok beszámolóinak egyes részeit kifogásolni kellett.

Az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium, valamint az EU Integráció fejezetek beszámolói összességében nem feleltek meg a megbízhatóság és a valódiság követelményeinek – mondta. Hozzátette: a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium igazgatási címének beszámolóját elutasító véleménnyel kellett ellátni. Az említett két minisztérium és az integrációs fejezet esetében állapították meg a számvevők, hogy az állami vagyonnal való felelős gazdálkodás feltételei nem mindenben voltak meg. Ezek a hiányosságok arra is visszavezethetők, hogy a kormányzati struktúraváltás és a szervezet-átalakítások, legalábbis a pénzügyi apparátusok működését érintően nem kidolgozott koncepció mentén valósultak meg – fogalmazott Kovács Árpád.

Mivel a demográfiai tények, adatok, trendek erős társadalmi veszélyekre, pénzügyi kockázatokra figyelmeztetnek, az ÁSZ szerint a nyugdíjrendszer, az egészségügy, a kapcsolódó gondozás, szociális ellátás, nem kevésbé az oktatási rendszer tartalmi, szerkezeti és finanszírozási megújítása sürgető és megkerülhetetlen. Kovács Árpád kifogásolta, hogy a törvényi előírásoktól eltérően sem a törvényjavaslat, sem az indokolások nem adnak információt a hosszú távú kötelezettségvállalások állományáról és a zárszámadásban bemutatott mérlegek nem mindegyike felel meg ennek a törvényi előírásnak. A kormánynak szóló javaslatok közül Kovács Árpád kiemelt jelentőségűnek nevezte azt a felkérést, hogy a kormány számoltassa be az egészségügyi minisztert az egészségügyi intézmények finanszírozásának a teljesítményvolumen-korlát alkalmazásának tapasztalatairól, az egészségügyi kapacitások alakulásáról, a struktúra- átalakítás végrehajtásáról.

Az ÁSZ vezetője szerint sok állampolgár mindennapi életkörülményeinek javítását szolgálja az a javaslat, hogy a kormány gondoskodjon a Budapest 4-es metró beruházásával kapcsolatos szakmai és pénzügyi kontroll kiépítéséről, figyelemmel az EU-források meghatározó mértékű igénybevételére.

A számvevőszéki ellenőrzések, a külföldi tapasztalatok és a nemzetközi szervezetek értékelései ismételten megerősítették, hogy az államháztartási egyensúly megteremtéséhez összehangolt intézkedések szükségesek, amelyek az adórendszer és a támogatási rendszer megújítását is magukban foglalják – hangsúlyozta az ÁSZ elnöke. Hozzátette: a számvevőszék által készített, a hazai pénzügypolitikai „főáramlat" meghatározó jellemzőire támaszkodó tézisek körvonalazzák a közpénzügyi rendszer korszerűsítésének rendező elveit és a megoldás fő irányait. Ebben – egyebek között – a költségvetési rendszer fejlesztéséhez szükséges fiskális politikai szabályozási rendszert szorgalmaznak.
(mti)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.