Végső búcsút vettek Gaál Istvántól

MNO
2007. 10. 10. 13:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Varga Melinda, az Oktatási és Kulturális Minisztérium (OKM) főosztályvezetője a búcsúztatáson hangsúlyozta: Gaál István soha, egyetlen pillanatra sem adta meg magát a gyorsan változó világnak. "Életműve talán ettől olyan szuverén, olyan kerek, olyan önmagában kiteljesedő tökéletesség" – fűzte hozzá. Gaál István egyetlen mércét ismert: saját, belső értékítéletét – folytatta az OKM főosztályvezetője.

„Kevés olyan művész van, aki ebben a mai gyors, kíméletlen világban képes egy filmen négy éven át dolgozni, kevés művész van, aki a mozgóképet szerves egységben képzeli el a zenével és a képzőművészettel, és nem nyugszik addig, amíg az arcok, a fények és a hangok a legtisztább harmóniában nem olvadnak össze" – fogalmazott Varga Melinda, hozzátéve: „kevés olyan művész van, aki képkockák és a jól megkomponált portrék fölött az embert keresi (...), a lelkiállapotot, a személyiség legmélyebb titkait". Kiemelte: Gaál István bármely alkotását nézzük, akár a Magasiskola, akár a Sodrásban, akár a Gyökerek című filmet, mindenütt tökéletes kompozícióval találkozunk, egy aprólékosan kimunkált, magától értetődő egységgel, amelyben minden a helyén van.

A főosztályvezető felhívta a figyelmet arra is, hogy Gaál István a filmezés, a vágás, a forgatókönyvírás és a fotózás mellett a tanítást is az egyik legfontosabb életfeladatának tekintette. Oktatott a Római Filmfőiskolán, zsűrizett Cannes-ban, meghívták Indiába is, ahol az ottani rendezőjelölteket vezette be a mozgóképalkotás titkaiba. Az egyéni látásmódot, a művészi autonómiát és a kreativitás függetlenségét tanítványaitól is elvárta – tette hozzá Varga Melinda.

Sára Sándor filmrendező felidézte: noha Gaál Istvánnal 50 éve lettek barátok, már találkozásuk előtt ugyanazt a Mátra-völgyet nézték, a Filmművészeti Főiskolán pedig rendező- és operatőrtársak lettek. Megfogalmazása szerint képi és világlátásukat múltjuk, és közösségük gondja szabta meg és alakította. Sára Sándor megemlítette közös munkáikat is, így a Pályamunkások, a Sodrásban, az Orfeusz és Eurydiké, valamint a Tisza című filmet. "Ott, ahol vagy, vannak felvilági Tisza folyók, Mátra-hegyek, vándorló cigányok, ne tűnj el, e túlvilági sodrásban, mert ott én akarom megkérdezni, kezdhetjük-e" – zárta beszédét a pályatárs és barát.

Az Olasz Kultúrintézet igazgatója, Arnaldo Dante Marianacci hangsúlyozta: Gaál István nemcsak nagyszerű rendező és értelmiségi volt, hanem Olaszország és intézményük barátja is. Szólt arról, hogy a filmrendező 1999-ben megkapta az Olasz Köztársaság Lovagrendjét, és tagja volt a budapesti Olasz Kultúrintézet Együttműködési Bizottságának is.

MTI

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.