Vonalmegszüntetések: nincs még menetrendje a MÁV-nak

Nincs menetrendje 2008-ra a vasútnak, a MÁV és a gazdasági tárca arról vitázik: melyikük jelölje ki, hol ne közlekedjenek a vonatok. Két hónap múlva menetrendváltás, a júliusban életre hívott MÁV Start Zrt.-nél azonban még mindig nem tudják, hány vonalon hány személyszállító vonatnak kell közlekednie jövőre.

MNO
2007. 10. 08. 5:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gazdasági tárca és a MÁV egymásnak dobálja a labdát: illetékeseik leveleznek, ám nem mernek javaslatot tenni arra, hogy a tavaly év végén 14 mellékvonal forgalmának leállításával megindult helyközi személyszállítási reform hol szedje következő áldozatait. A kormányzati oldal arra vár, hogy majd a vasút új személyszállító cége magára vállalja az újabb forgalomszüneteltetések következményeit. Az állami vasútnál viszont azt gondolják: illő lenne, ha a közszolgáltatások megrendelője, azaz a kormány eldöntené, milyen menetrendet finanszírozna. A döntés halogatása nem pusztán azért okoz problémát, mert a 2008. évi menetrendkönyvek később kerülhetnek a nyomdába.

Ennél nagyobb baj, hogy ha az idő szorításában végül úgy döntenek: a MÁV Start a mostani menetrendjével kezdi meg az új évet, az lényegében egyet jelent a helyközi személyszállítási reform bukásával. Ha viszont a döntéshozók mégis újabb vasútvonalak forgalmának szüneteltetése mellett foglalnak állást, a kapkodásban olyan vonalakat is halálra ítélhetnek, amelyeket valójában nem kellene.

Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a hatékonyságot szem előtt tartó, a pazarlást felszámoló, utasbarát menetrend javaslatot vár a MÁV Start Zrt.-től a 2008-as évre. „Nem állhat le a vasúti reform! A következő lépésként pedig közszolgáltatási szerződésben rendelnénk meg a szolgáltatást a MÁV Starttól, amelyben világossá kell tenni, hogy az adófizetők pontosan mit kapnak a pénzükért. A további pazarlás helyett pedig a megtakarítások minden egyes forintját vasúti fejlesztésekre fordítjuk” – mondta Kóka János, aki szerint a GKM azzal a szándékkal hozta létre a MÁV Start Zrt.-t, hogy a társaság a nagyközönség alapvető utazási igényeit kielégítve, a minőségi szolgáltatást fejlesztve középtávon nullszaldós eredményt érjen el. A vasúti személyszállítás vezetőinek a vállalat stratégiáját ennek a célnak kell alárendelnie.

(Népszabadság, mti)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.