A gazdasági tárca és a MÁV egymásnak dobálja a labdát: illetékeseik leveleznek, ám nem mernek javaslatot tenni arra, hogy a tavaly év végén 14 mellékvonal forgalmának leállításával megindult helyközi személyszállítási reform hol szedje következő áldozatait. A kormányzati oldal arra vár, hogy majd a vasút új személyszállító cége magára vállalja az újabb forgalomszüneteltetések következményeit. Az állami vasútnál viszont azt gondolják: illő lenne, ha a közszolgáltatások megrendelője, azaz a kormány eldöntené, milyen menetrendet finanszírozna. A döntés halogatása nem pusztán azért okoz problémát, mert a 2008. évi menetrendkönyvek később kerülhetnek a nyomdába.
Ennél nagyobb baj, hogy ha az idő szorításában végül úgy döntenek: a MÁV Start a mostani menetrendjével kezdi meg az új évet, az lényegében egyet jelent a helyközi személyszállítási reform bukásával. Ha viszont a döntéshozók mégis újabb vasútvonalak forgalmának szüneteltetése mellett foglalnak állást, a kapkodásban olyan vonalakat is halálra ítélhetnek, amelyeket valójában nem kellene.
Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a hatékonyságot szem előtt tartó, a pazarlást felszámoló, utasbarát menetrend javaslatot vár a MÁV Start Zrt.-től a 2008-as évre. „Nem állhat le a vasúti reform! A következő lépésként pedig közszolgáltatási szerződésben rendelnénk meg a szolgáltatást a MÁV Starttól, amelyben világossá kell tenni, hogy az adófizetők pontosan mit kapnak a pénzükért. A további pazarlás helyett pedig a megtakarítások minden egyes forintját vasúti fejlesztésekre fordítjuk” – mondta Kóka János, aki szerint a GKM azzal a szándékkal hozta létre a MÁV Start Zrt.-t, hogy a társaság a nagyközönség alapvető utazási igényeit kielégítve, a minőségi szolgáltatást fejlesztve középtávon nullszaldós eredményt érjen el. A vasúti személyszállítás vezetőinek a vállalat stratégiáját ennek a célnak kell alárendelnie.
(Népszabadság, mti)