Karsai megoldja a gondokat?

A Die Presse részletesen foglalkozik a magyarországi gyümölcsmizériával. A Der Standard hosszú elemzésben foglakozik a Kassa – Bécs széles nyomtávú vasút megépítésének terveivel.  

2008. 07. 18. 6:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Die Presse (diepresse.com)

A konzervatív osztrák napilapban Peter Martos, A magyar gazdák gyakorolják a nagykereskedők elleni lázadást című cikkében küldi hadijelentését a gyümölcsháborúból. Július elején a Kossuth téren tiltakoztak a gazdák, amikor kartelezés miatt meggyet öntöttek a parlament elé. A Magosz szerint a „felvásárlók” összebeszéltek – áll a cikkben. Budai Gyula, a Magosz igazgatója szerint most megpróbálják kompenzálni a tavalyi veszteségeiket, amikor közel 200 forintot is kellett adniuk egy kiló meggyért. Ma egységesen 50 -60 forintot ajánlanak. „Akkor inkább kivágjuk a fákat!” – nyilatkozza harciasan Budai, s jelezte, attól tartanak: a kartellezés miatt az árak zuhanása ugyanúgy bekövetezhet a baracknál, szilvánál, szőlőnél és almánál.

A konzervgyárak alig kilenc forintot ajánlanak a léalmáért, ami az előállítási költségek töredéke. A valódi felháborodást azonban nem a felvásárlók kartellje okozta, hanem a francia szupermarket hálózat, az Auchan árpolitikája. Ez ugyanis a hétvégén egy akciójával hirtelen 49 forintért árusította a dinnyét, ami a Magosz szerint még a termelési költségeket sem fedezi. Ezt követen több száz tonna dinnyét „pakoltak le” az Auchan parkolókban – áll a cikkben. A dinnyetermesztők hangos támogatóra számíthatnak Karsai József képviselő személylében. Emiatt az Auchan engedett és felemelte az árat 65 forintra. Ami azonban kevés Karsainak: „Ami 40 forintos felvásárlási árat jelent, a gazdáknak azonban a költségeik fedezésére 68 forintra volna szükségük.” Ez pontosan az az ár, amiben az Auchan korában megállapodott a gazdákkal. Azt, hogy a dinnyék nem a parlament előtt landoltak, annak köszönhető, hogy Karsai a kormányzó szocialisták képviselője. Párttársa, Gráf József mezőgazdasági miniszter, ismételten azzal fenyegette a szupermarketeket, ne próbálják meg áttörni az árhatárokat. A konkrét esetben már vizsgálódnak, hogy az Auchannál az eladási árak fedezik-e az előállítási költségeket. Ez ugyanis büntethető lenne. Éppen úgy, mint a „közterületen történő szemetelés”. Gillemot Katalin, az Auchan szóvivője azzal érvel: máshol is előfordult dinnye 49 forintért. Ezek Karsai szerint a „gyenge minőségű importból származnak, vélhetően a Földközi-tenger térségéből”. Függetlenül a gyümölcsvita kimenetelétől – tény marad, hogy az áruházláncok Magyarországon nagyobb befolyással rendelkeznek, mint máshol.

Der Standard (derstandard.at)

A baloldali osztrák napilapban Eric Frey, Luise Ungerboeck A transzszibériai vasútvonallal Bécsbe című cikkükben a széles nyomtávú vasútvonalak továbbépítésére vonatkozó orosz tervekkel foglalkoznak. Vlagyimir Putyin, amikor 2007. májusában Bécsben járt, magával vitte Vlagyimir Jakunyint, az orosz állami vasút vezérét is. Látogatása célja az volt, hogy a jelenleg Sziléziában és Kassánál véget érő széles nyomtávú vasútvonalat egészen Bécsig tovább építsék. Októberben kezdte tevékenységét az osztrák, az orosz és a szlovák és ukrán államvasutak illetékeseiből álló munkacsoport. Áprilisban aláírtak egy szándéknyilatkozatot, eszerint négymilliárd eurót költenének arra a 380 kilométeres szakaszra, melyből 60 kilométer haladna osztrák területen. Az osztrák Gyáriparosok Egyesülete (IV) hatalmas lehetőséget lát az új, németül „Twin-City-Raum-nak” nevezett projektben, s ezért gyors megvalósítását javasolja. Azonban Albert Hochleitner, a bécsi IV elnöke felpanaszolja a közlekedési minisztérium és az Osztrák Szövetségi Államvasukat (ÖBB) passzivitását. „Az oroszok komolyan érdeklődnek. A következő tíz évben 100 milliárd eurót kívánnak a vasúthálózat kiépítésére fordítani, s partnerként meg kívánják nyerni a semleges Ausztriát. Nálunk sem mondja senki, hogy ellenezné a tervet, de nem történik semmi. Állandóan gumifalakba ütközünk.” Az ÖBB elsődlegesen a sínhálózat összetettségétől tart. „Ezt nem szabad a vasút vezetésére hagyni, hanem világos politikai döntésre van szükség” – vélekedik Hochleitner. „Az ügyet EU szintre kell emelni. Ha Ausztria és Szlovákia szövetkezik, akkor ez gyorsan megy.” Őszig, amikor Putyin miniszterelnökként Bécsbe jön, meg kell születnie minden fontos döntésnek. Az ÖBB visszautasítja a vádakat, miszerint akadályozná a széles nyomtávú vasút kiépítését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.