A spanyolországi lapok továbbra is nagy terjedelemben foglalkoznak a szerda délutáni repülőgép-szerencsétlenség áldozataival, körülményeivel, és egyre élesebbek a különbségek az érdekelt felek között a légitársaság felelősségével kapcsolatban.
A konzervatív Abc beszámolója szerint az áldozatok hozzátartozói nem sok jóra számítanak a Spanairtől, mert egy csoportjuk csütörtökön 15 perc után faképnél hagyta a cég vezetésének elvileg többórásra tervezett második sajtótájékoztatóját, annyira felháborodott a látottaktól és hallottaktól.
A baloldali kormányhoz közeli El País is összefoglalta az itt történteket: Lars Lindgren, a Spanair vezérigazgatója – akárcsak Mats Jansson, a SAS vezérigazgatója – nagyon nehéz órákat élt át, mert neki kellett válaszolnia a hozzátartozók jogos kérdéseire: Hogy lehet az, hogy a gép egy visszavont felszállás után a javítás ellenére 40 perccel később mégis lezuhan? A felháborodás még nem tört ki Lindgren gépiesen ismételt válaszára – „együttműködünk a spanyol hatóságokkal, hogy kiderítsük, mi történt” –, csak akkor szabadultak el az indulatok, amikor egyikük hangot adott a többekben is motoszkáló félsznek: gyanúsnak tartja, hogy éppen akkor került sor a balesetre, amikor a cég válságban van. És le meri fogadni, hogy a cég akkor jelent csődöt, amikor ki kellene fizetni a borsos – fejenként és legalább 127 ezer eurós – kártérítési díjat.
Bár Lindgren a lap szerint még délelőtt kizárta ezt a lehetőséget, José Luis Rodríguez Zapatero miniszterelnök a baleset napján megígérte, hogy szigorú vizsgálat ki fogja deríteni, miért következett be ez a baleset. Az Abc megrendítő összefoglalója kiderítette, hogy az áldozatok között hat teljes család vesztette életét, és a halottkémek jelentései szerint a pilóta és másodpilótájának mindkét karja eltört, akkora együttes erőfeszítést fejtettek ki, hogy fel tudjanak szállni a géppel. Az El País csütörtöki írásában olvasható az a tény is, hogy egyik utas SMS-ben írta meg rokonainak, a pilóta nem akart felszállni, és több tiltakozó utast sem engedtek kiszállni a gépből. Ugyanez az utas írta meg ugyancsak SMS-ben, hogy a pilóta a felszállás előtt közölte az utasokkal, az elromlott légkondicionálás miatt kellett másfél órát várakozniuk.
A jobboldali El Mundo beszédes részleteket idézett a cég pilóta-szakszervezetének (SEPLA-Spanair) a cég akkori vezérigazgatójához, Lars Nygaardhoz még 2007 áprilisában intézett leveléből. Ennek lényege: a forgalomszervezésben egy hónapja eluralkodó káosz nemcsak rossz hangulatot kelt a pilóták, szerelők, légiutas-kísérők és utazásszervezők között, de előbb-utóbb bajba sodorja az utasokat, márpedig a Spanair belőlük él. A pilóták éppen a húsvéti nagy utazási láz előtt írták a levelet, és még időben szóltak, hogy legyen idő a rendteremtésre.
(El Mundo, El País, Abc, Expansión)














