Megrendítő részletek derültek ki a madridi tragédia másnapján

A Spanair svéd felelőse nagyon nehéz órákat élt át a felháborodott hozzátartozók jogos kérdései miatt. Az áldozatok attól tartanak, hogy a válságban vergődő cég azelőtt jelent majd csődöt, hogy ki kellene fizetnie a fejenként legalább 127 ezer eurós, az Expansión című gazdasági napilap szerint legalább 50 millió eurós kártérítést. Az egyik utas SMS üzenetéből pedig kiderült, hogy az izgatott pilóta nem akart elindulni a géppel, több gyanakvó utast pedig nem hagyott kiszállni a gép személyzete, miután úgy döntöttek, hogy mégis Madridban maradnának.

2008. 08. 22. 22:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A spanyolországi lapok továbbra is nagy terjedelemben foglalkoznak a szerda délutáni repülőgép-szerencsétlenség áldozataival, körülményeivel, és egyre élesebbek a különbségek az érdekelt felek között a légitársaság felelősségével kapcsolatban.

A konzervatív Abc beszámolója szerint az áldozatok hozzátartozói nem sok jóra számítanak a Spanairtől, mert egy csoportjuk csütörtökön 15 perc után faképnél hagyta a cég vezetésének elvileg többórásra tervezett második sajtótájékoztatóját, annyira felháborodott a látottaktól és hallottaktól.

A baloldali kormányhoz közeli El País is összefoglalta az itt történteket: Lars Lindgren, a Spanair vezérigazgatója – akárcsak Mats Jansson, a SAS vezérigazgatója – nagyon nehéz órákat élt át, mert neki kellett válaszolnia a hozzátartozók jogos kérdéseire: Hogy lehet az, hogy a gép egy visszavont felszállás után a javítás ellenére 40 perccel később mégis lezuhan? A felháborodás még nem tört ki Lindgren gépiesen ismételt válaszára – „együttműködünk a spanyol hatóságokkal, hogy kiderítsük, mi történt” –, csak akkor szabadultak el az indulatok, amikor egyikük hangot adott a többekben is motoszkáló félsznek: gyanúsnak tartja, hogy éppen akkor került sor a balesetre, amikor a cég válságban van. És le meri fogadni, hogy a cég akkor jelent csődöt, amikor ki kellene fizetni a borsos – fejenként és legalább 127 ezer eurós – kártérítési díjat.

Bár Lindgren a lap szerint még délelőtt kizárta ezt a lehetőséget, José Luis Rodríguez Zapatero miniszterelnök a baleset napján megígérte, hogy szigorú vizsgálat ki fogja deríteni, miért következett be ez a baleset. Az Abc megrendítő összefoglalója kiderítette, hogy az áldozatok között hat teljes család vesztette életét, és a halottkémek jelentései szerint a pilóta és másodpilótájának mindkét karja eltört, akkora együttes erőfeszítést fejtettek ki, hogy fel tudjanak szállni a géppel. Az El País csütörtöki írásában olvasható az a tény is, hogy egyik utas SMS-ben írta meg rokonainak, a pilóta nem akart felszállni, és több tiltakozó utast sem engedtek kiszállni a gépből. Ugyanez az utas írta meg ugyancsak SMS-ben, hogy a pilóta a felszállás előtt közölte az utasokkal, az elromlott légkondicionálás miatt kellett másfél órát várakozniuk.

A jobboldali El Mundo beszédes részleteket idézett a cég pilóta-szakszervezetének (SEPLA-Spanair) a cég akkori vezérigazgatójához, Lars Nygaardhoz még 2007 áprilisában intézett leveléből. Ennek lényege: a forgalomszervezésben egy hónapja eluralkodó káosz nemcsak rossz hangulatot kelt a pilóták, szerelők, légiutas-kísérők és utazásszervezők között, de előbb-utóbb bajba sodorja az utasokat, márpedig a Spanair belőlük él. A pilóták éppen a húsvéti nagy utazási láz előtt írták a levelet, és még időben szóltak, hogy legyen idő a rendteremtésre.

(El Mundo, El País, Abc, Expansión)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.