Az El País összefoglalója szerint a Spanair JK-5022-es járatának szerdai balesete után a légitársaság szombaton részletes válaszokat ajánlott fel a hozzátartozók pénteki kérdéseire. Egy pilóta és a cég két felelősének részletes beszámolója ellenére a most már 154 halálos áldozat hozzátartozói továbbra sem kaptak választ a két drámai kérdésre: miért nem hagyták leszállni az életükért aggódó utasokat, és miért zuhant le a gép?
A konzervatív Abc pedig elsőnek közölte, hogy az egyik 44 éves asszony kómába esett és állapota visszafordíthatatlan. Az El País is megírta, hogy eddig 62 áldozat személyazonosságát sikerült megállapítani. A jobboldali El Mundo pedig idézte Alfredo Pérez Rubalcaba belügyminisztert, aki elmondta, hogy a vártnál drágább az áldozatok azonosítása. Ráadásul az állam képtelen megbirkózni a Spanyolországban megforduló (210 millió utast szállító) két és fél millió járat műszaki ellenőrzésére, mivel csupán két alkalmazottal és egy alvállalkozóval rendelkezik ez az ügyosztály – ez az állami irányítású Senesa magáncég –, ezért évente csak 9000 járatot tudnak ellenőrizni.
A spanyol jobboldali gazdasági napilap, az Expansión abból a szempontból járta körül a szerdai balesetet, milyen a légitársaságok repülőgépeinek karbantartási és élettartammal kapcsolatos gyakorlata, és valamennyire megválaszolja a hozzátartozók két kérdését. A szakértők egyöntetű véleménye, hogy az MD-82-es típus biztonságos, ám a légitársaságok egyre inkább megszabadulnak ettől a típustól, mert az üzemanyagválság miatt kénytelenek figyelembe venni, hogy 20 százalékkal többet fogyasztanak ezek a gépek, mint az újabb típusok.
A spanyol légitársaságok összesen 495 gépet üzemeltetnek, de néhány éve azt tervezik a légitársaságok, hogy lecserélik a géppark zömét – 15 éven belül 410 új gép beszerzését irányozták elő –, de a szerdai baleset miatt biztos hamarabb kerül sor rá.
A spanyolországi fapados légitársaságok – Air Nostrum, Air Europa, Vueling – gépeinek átlag életkora nem haladja meg az öt évet, miközben az első számú spanyol légitársaság, az Iberia átlaga 7,7 év, a Spanairé pedig 13. A fapados cégekre egyébként az a gyakorlat jellemző, hogy a karbantartási költségek megtakarítása érdekében gyorsan lecserélik gépeiket, viszont ezalatt alaposan kihasználják őket.
Rájár a rúd a Spanairre: a katalán baloldali El Periódico című napilap beszámolója szerint vasárnap reggel kényszerleszállást hajtott végre Málagában a cég Barcelonából – a Kanári-szigetekhez tartozó – Lanzarote szigetére induló JKK 2565 számú gépe. A gép típusa ugyancsak MD-82-es, és a levegőben észlelt rendellenesség ellenére sikerrel leszállt. A 141 utas Málagában tölti a napot és amint kijavítják a gépet, indulnak tovább. Azt viszont biztosra lehet venni, hogy a következő megbeszélésen a szerdai baleset áldozatainak hozzátartozói biztos kényes kérdéseket fognak feltenni a cég képviselőinek az újabb műszaki hibával kapcsolatban.
(Abc, El País, El Mundo, Expansión, El Periódico)
Gázolt a vonat














