Rájár a rúd a Spanairre: újabb gépe hibásodott meg

A szerdai baleset áldozatainak hozzátartozói még mindig nem kaptak választ két lényeges kérdésre: miért zuhant le a gép, és miért nem hagyták leszállni a gépről a már gyanakvó utasokat? Az Expansión a baleset miatt áttekintette a légitársaságok karbantartással kapcsolatos gyakorlatát.

2008. 08. 24. 18:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az El País összefoglalója szerint a Spanair JK-5022-es járatának szerdai balesete után a légitársaság szombaton részletes válaszokat ajánlott fel a hozzátartozók pénteki kérdéseire. Egy pilóta és a cég két felelősének részletes beszámolója ellenére a most már 154 halálos áldozat hozzátartozói továbbra sem kaptak választ a két drámai kérdésre: miért nem hagyták leszállni az életükért aggódó utasokat, és miért zuhant le a gép?

A konzervatív Abc pedig elsőnek közölte, hogy az egyik 44 éves asszony kómába esett és állapota visszafordíthatatlan. Az El País is megírta, hogy eddig 62 áldozat személyazonosságát sikerült megállapítani. A jobboldali El Mundo pedig idézte Alfredo Pérez Rubalcaba belügyminisztert, aki elmondta, hogy a vártnál drágább az áldozatok azonosítása. Ráadásul az állam képtelen megbirkózni a Spanyolországban megforduló (210 millió utast szállító) két és fél millió járat műszaki ellenőrzésére, mivel csupán két alkalmazottal és egy alvállalkozóval rendelkezik ez az ügyosztály – ez az állami irányítású Senesa magáncég –, ezért évente csak 9000 járatot tudnak ellenőrizni.

A spanyol jobboldali gazdasági napilap, az Expansión abból a szempontból járta körül a szerdai balesetet, milyen a légitársaságok repülőgépeinek karbantartási és élettartammal kapcsolatos gyakorlata, és valamennyire megválaszolja a hozzátartozók két kérdését. A szakértők egyöntetű véleménye, hogy az MD-82-es típus biztonságos, ám a légitársaságok egyre inkább megszabadulnak ettől a típustól, mert az üzemanyagválság miatt kénytelenek figyelembe venni, hogy 20 százalékkal többet fogyasztanak ezek a gépek, mint az újabb típusok.

A spanyol légitársaságok összesen 495 gépet üzemeltetnek, de néhány éve azt tervezik a légitársaságok, hogy lecserélik a géppark zömét – 15 éven belül 410 új gép beszerzését irányozták elő –, de a szerdai baleset miatt biztos hamarabb kerül sor rá.

A spanyolországi fapados légitársaságok – Air Nostrum, Air Europa, Vueling – gépeinek átlag életkora nem haladja meg az öt évet, miközben az első számú spanyol légitársaság, az Iberia átlaga 7,7 év, a Spanairé pedig 13. A fapados cégekre egyébként az a gyakorlat jellemző, hogy a karbantartási költségek megtakarítása érdekében gyorsan lecserélik gépeiket, viszont ezalatt alaposan kihasználják őket.

Rájár a rúd a Spanairre: a katalán baloldali El Periódico című napilap beszámolója szerint vasárnap reggel kényszerleszállást hajtott végre Málagában a cég Barcelonából – a Kanári-szigetekhez tartozó – Lanzarote szigetére induló JKK 2565 számú gépe. A gép típusa ugyancsak MD-82-es, és a levegőben észlelt rendellenesség ellenére sikerrel leszállt. A 141 utas Málagában tölti a napot és amint kijavítják a gépet, indulnak tovább. Azt viszont biztosra lehet venni, hogy a következő megbeszélésen a szerdai baleset áldozatainak hozzátartozói biztos kényes kérdéseket fognak feltenni a cég képviselőinek az újabb műszaki hibával kapcsolatban.

(Abc, El País, El Mundo, Expansión, El Periódico)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.