Szlovák hazafias marketing

A Der Spiegel részletesen ismerteti Berlin egyensúlyozó politikáját Moszkva és a NATO kötelezettségei között. A Wiener Zeitung a szlovák kormány nemzet- és márkaépítési stratégiájáról tudósít.

2008. 08. 22. 9:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Der Spiegel (spiegel.de)

A baloldali német hírmagazinban Florian Gathmann és Carsten Volkery A szövetségi kormány meg kívánja akadályozni Oroszország elszigetelődését című cikkében a Moszkva grúziai akcióját követő nemzetközi felháborodással kapcsolatos berlini állásponttal foglalkozik.

Németország is az orosz csapatok azonnali kivonulását követelte, de a német kormány el kívánja kerülni Oroszország elszigetelődését és abban bízik, hogy nem sokára megkezdődhetnek a tárgyalások a NATO–Oroszország tanácsban.

A Moszkvának címzett üzenet igen határozottra sikeredett. Németország elvárja, hogy azonnal kivonja csapatait Grúziából, nyilatkozta Frank-Walter Steinmeier (SPD) német külügyminiszter a kormányülésen. Nyugtalanítónak nevezte, hogy eddig semmiféle kivonulási tevékenységnek nyomát sem tapasztalták.

Angela Merkel (CDU) ugyanebben a stílusban nyilatkozott. „Alfa és omega, hogy Oroszország ne halogassa tovább a kivonulást”, fogalmazott a kancellár. A grúziai orosz eljárás elfogadhatatlan. Mindketten emlékeztettek arra, hogy a csapatkivonás határideje pénteken lejár.

A Merkel és Steinmeier közötti tüntető egyetértés egyáltalán nem magától értetődő. A kancellár büszke utalása a kaukázusi konfliktusban elfoglalt közös álláspont megőrzésére arra utal, hogy nem mindig volt ilyen harmonikus a kapcsolat. Az Oroszország-politikában a múltban ismételten eltérő álláspontot foglaltak el. A kereszténydemokrata kancellárt többször is óvatos távolságtartás jellemezte a Kremltől, a szociáldemokrata külügyminiszter ezzel szemben, mint korábbi főnöke, Gerhard Schröder, a szorosabb kapcsolatokat támogatta.

Most mindketten abban érdekeltek, hogy ne szakadjon meg a Moszkvához fűződő kapcsolat. Az orosz eljárás minden bírálata ellenére továbbra is a párbeszédben érdekeltek – ellentétben az amerikai keményvonalasokkal vagy a kelet-európai államokkal, akik legszívesebben már felszámolnák a NATO–Oroszország tanácsot. „Nyitva kell tartanunk a tárgyalási csatornákat”, fogalmazott a külügyminisztérium egyik szóvivője.

Ezért riadóztatták a berlini külügyet a tanács felszámolására vonatkozó követelések, ahol ellentámadásba is lendülnek: Steinmeier a NATO külügyminiszteri tanácsán felvetette a tanács tevékenységének felfüggesztését, amíg Oroszország ki nem vonja a csapatait Grúziából. Ezzel a keményebb követeléseket sikerült hatástalanítani.

Wiener Zeitung (wienerzeitung.at)

Az osztrák lapban Karin Bachmann Hazafias marketing című cikkében foglalkozik Pozsony imázsépítési törekvéseivel.

121 éve, hogy Nagy-Britanniában törvény kötelezte a külföldről behozott áruk megjelölését. 1887. augusztus 23-tól lehetséges volt a német termékek „Made in Germany” felirattal történő ellátása. Ezen a módon kívánták védeni a brit termékeket. Hogy később sikertörténet lett ebből a németeket diszkrimináló kísérletből, az közismert. Némileg késve, most kívánja a pozsonyi kormány saját „Made in Slovakia” hírét javítani. Ázsiában és Észak-Afrikában a „Made in Czechoslovakia” jelenti az elfogadott márkát. A szlovák gazdaság számára fontos gépgyárak jól megvannak ezzel a megoldással.

A „Made in Slovakia”-nak jóval többnek kell lennie, mint a nemzeti eledelnek számító brinzának, áll a gazdasági minisztérium nyilatkozatában. Első körben az olyan iparágaknak, mint az autóipar, az energiaszektor, elektrotechnika, élelmiszeripar és az információs technológia kellene külföldön előrevinniük a „Made in Slovakia” márkát. A márkának egy bizonyos üzleti kultúrát, etikát és korrektséget kell üzennie, mint például a termékek és szolgáltatások magas minősége vagy éppen a határidők pontos betartása.

Az első ilyen termék egy a nagyszombati Samsung-gyárban készített LCD modul lenne, amit saját márkával jelölnének. A „Made in Slovakia” márka felépítése a Sario ügynökség kezében van. További konkrét intézkedésekről szeptemberben dönt az exporttanács.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.