30 másodperc alatt választunk élelmiszert

Az európai fogyasztók mindössze 18 százaléka keresi vásárláskor az élelmiszerek csomagolásán a tápértékkel kapcsolatban feltüntetett információkat, pedig több időt – 30 másodpercet – fordítanak egy termék kiválasztására, mint korábban – derül ki az Európai Élelmiszer-információs Tanács (EUFIC) által végzett felmérésből.

MNO
2008. 11. 06. 7:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Franciaországban, Németországban, Magyarországon, Lengyelországban, Svédországban és az Egyesült Királyságban végzett felmérésben 17 300 embert kérdeztek meg otthonában vagy szupermarketben.
A kutatásból kiderült, hogy a megkérdezettek az élelmiszercímkén közölt tápérték-információk jobban meghonosodott formáit, mint például az Irányadó Napi Beviteli Értéket, nagy számban felismerték és megértették. Az európai étel- és italgyártók folyamatosan vezetik be az önkéntes jelölési rendszert.
Az Irányadó Napi Beviteli Érték vagy röviden INBÉ a hazai fogyasztóknak sem ismeretlen, hiszen már számos terméken, például joghurtokon, kekszeken, édesipari termékeken megtalálható. A jelölésből kiderül, mennyivel járul hozzá adott termék a napi tápanyagszükséglethez, illetve a táblázatról leolvasható a termék teljes energiatartalma is.

A felmérés során a megkérdezettek általában biztosan állították, hogy megértik a jelölési rendszereket. Ez nem is volt alaptalan, hiszen valamennyi országban a megkérdezetteknek legalább a fele helyesen oldotta meg a többek között a címkéken közölt INBÉ és egyéb, tápértékkel kapcsolatos információk értelmezését magukban foglaló feladatokat.

A felmérés új megállapítása, hogy az emberek átlagosan 30 másodpercet fordítanak egy-egy termék kiválasztására. Korábbi felmérésekhez képest ez jelentős növekedés. A legrövidebb időt (25 másodpercet) az Egyesült Királyságban, a leghosszabbat (47 másodpercet) Magyarországon mérték.

A megkérdezettek mindössze 18 százaléka (ez az adat az Egyesült Királyságban jegyzett 27 százalék, és Franciaországban jegyzett 9 százalék között ingadozik) keresi vásárlás közben is rendszeresen az élelmiszerek csomagolásán a tápértékkel kapcsolatban feltüntetett információkat.

Annak, hogy a vásárlók megkeresik a tápértékkel kapcsolatos adatokat, joghurtok, gabonapelyhek és készételek vásárlásakor a legnagyobb a valószínűsége.

A hat országból négyben a kalóriaérték volt a vásárlók által leggyakrabban keresett információ. A zsírtartalom – a cukortartalomhoz hasonlóan – valamennyi országban az első három érték között szerepelt, a sótartalom viszont csak Németországban és az Egyesült Királyságban került be az első öt közé. A keresett információk között szerepeltek az adalékanyagokkal és a vitamin-, illetve rosttartalommal kapcsolatos adatok is.

(szabadsag.ro)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.