Hazai termékek fogyasztására buzdít a román államfő

Traian Basescu román államfő pénteken arra buzdította a lakosságot, hogy román termékeket fogyasszon és Romániában gyártott járművekkel közlekedjen. Az államfő a kereslet csökkenése miatt nehézségekkel küzdő romániai gyárakat látogatja sorban.

MNO
2008. 11. 21. 16:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pénteken a dél-romániai Ploiestien keresett fel egy olajkitermelési eszközöket gyártó vállalatot, majd Kolozs megyében találkozott a finn Nokia üzem vezetőségével és az ottani dolgozók érdekeit védő szakszervezeti vezetőkkel. Pénteki látogatásán hangsúlyozta, hogy maga is példát akar mutatni e téren, ő is „hazai” román termékeket vásárol ezután, és ő is hazájában gyártott gépkocsit fog csak vezetni.

A hatását Romániába is éreztető nemzetközi pénzügyi válság következtében októberben a cégek több mint 4200 dolgozót bocsátottak el. A román munkaerő-foglalkoztatási hivatal adatai szerint ez két és félszer több elbocsátást jelent, mint amennyit eredetileg a vállalkozások terveztek. Basescu a romániai gyárak megsegítése érdekében egyebek között azt tanácsolta az embereknek, hogy közlekedjenek a Romániában gyártott Dacia autókkal, és vásároljanak az országban gyártott termékeket. Hangsúlyozta: ő maga is egy Dacia Logannal közlekedik, amit a biztonságáért felelős őrség bocsátott rendelkezésére.

Újságírói kérdésre válaszolva Románia első embere kijelentette: semmilyen különbséget nem fedezett fel korábbi gépkocsija, a Volkswagen, valamint a Logan között. Basescu cáfolni igyekezett azt a román termelők által hangoztatott véleményt, miszerint a bevásárlóközpontokban „nagyítóval kell keresni” a román élelmiszereket. Az államfő szerint ez nem igaz, ugyanis az általa látogatott hipermarketben a termékek 85 százaléka román termék. Példaként említette, hogy az előző este Romániában gyártott vajat vásárolt.

Az államfői példamutatás részben visszhangra is találhat a lakosság körében, ugyanis az Evenimentul Zilei című napilap által idézett Nielsen piackutató intézet felmérése szerint a románok 53 százaléka előnyben részesíti a Romániában gyártott élelmiszereket. Cristian Parvan, a román üzletemberek egyesületének főtitkára is úgy véli, hogy például a román felvágottak több természetes nyersanyagból készülnek, mint a külföldről behozottak, ezért ízletesebbek.

A lap összeállítása szerint azonban az élelmiszereket leszámítva, egyéb román termékek nem tudják fölvenni a versenyt a külföldiekkel. A felmérés szerint például a piperecikkek esetében a románoknak csak a 22 százaléka kedveli a Romániában gyártott testápoló szereket, 57 százalékuk pedig inkább a külföldieket választja. Marius Pieleanu szociológus szerint az autóiparban sem jobb a helyzet, ugyanis a Dacia Logan viszonylagos sikerét pusztán alacsony ára biztosítja számára. A szociológus szerint a ruhatermékek piacát is a külföldi márkák uralják.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.