Kevesebb új autót adnak el az idén

Az idei évre várt 170 ezer új személygépkocsi értékesítésével szemben 160-165 ezer eladott autóval számol a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE).

MNO
2008. 11. 13. 9:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Győző Gábor, az egyesület elnöke csütörtöki, budapesti sajtótájékoztatóján elmondta, hogy az első 10 hónapban 138 197 darab új személygépkocsit adtak el, ez mintegy 6 százalékos visszaesés az előző év azonos időszakához képest. Jövő évre 140 ezer eladott új személygépkocsival számol az egyesület. Az elnök azt mondta: bíznak abban, hogy a 2009-es év lesz a mélypont.

Az egyesület becslése szerint az idén az eladott új kis haszongépjárművek száma eléri a 19 500 darabot, ami mintegy 2,5 százalékos növekedés 2007-hez képest. Az MGE, a Magyar Lízingszövetség és a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szervezete (Gémosz) azt várja a kormánytól, hogy intézkedéseivel javítsa a piaci szereplők helyzetét. Győző Gábor elmondta: szűnjön meg például a gépkocsik átmeneti időre történő kivonása, ne lehessen biztosítói számla nélkül kártérítést igényelni.

A három szervezet kezdeményezné azt is, hogy induljon el egy olyan program, amelynek keretében az, aki a több mint 10 évnél idősebb kocsiját megsemmisítésre leadja, kaphasson 20 százalék kedvezményt új autója árából. A kedvezményből 10 százalékot az állam, 10 százalékot pedig a szektor szereplői biztosítanának. Győző Gábor szerint az így generált többletáfa- és adóbevételekből megtérülne az állami ráfordítás. Az elképzelés szerint maximum 1600 köbcentiméteres hengerűrtartalmú, családonként egy autóra vonatkozna ez a kedvezmény.

Az egyesület 4-5 évvel ezelőtt készített tervezete szerint a programban 15-20 ezer darab személygépkocsival számoltak, autónként 300-400 ezer forint lett volna a 20 százalékos kedvezmény összege. Erdélyi Péter, a szövetség társelnöke elmondta, hogy a pénzügyi válság hatására várhatóan meg fog szűnni a svájcifrank-alapú finanszírozás a járműpiacon. Hangsúlyozta, hogy nincs pénzhiány, az euró- és a forintalapú finanszírozás rendelkezésre áll. A társelnök szerint várhatóan szigorodni fognak a hitelek feltételei is. Így azoknak a lízingcégeknek, amelyek 8 évnél hosszabb futamidejű hiteleket kínálnak, ezekre a különleges kockázatú hitelekre céltartalékot kellene képezniük. Emellett arra számítanak, hogy a hitelre történő autóvásárlás esetén a kezdőrészlet nem lesz kisebb 20 százaléknál.

Erdélyi Péter elmondta, hogy a három szövetség támogatja az integrált vagy a külön kötött casco kötését. Mint mondta, jelenleg a személyautók csupán 20 százalékának van cascója, 2,5 milliónak nincs. A szövetség szerint a közeljövőben az importőrök mérsékelni fogják a kereskedőkre nehezedő nyomást, és a jelenlegi 5-6 hónapos készletet 2-3 hónapra fogják csökkenteni.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.