Már nem gyártják a Yugo autókat

Nem gyárt többé Yugo márkájú gépkocsikat a kragujeváci autógyár, ezzel véget ért a szerbiai, volt jugoszláv autógyártás egyik jelentős korszaka – olvasható a vajdasági Magyar Szó napilap internetes oldalán.

MNO
2008. 11. 21. 12:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közép-szerbiai Kragujevác fegyver- és autógyárának vezetősége nem adott ki semmilyen hivatalos közleményt a Yugo sorozatgyártásának leállításáról, pedig az egykori Jugoszlávia egykori felemelkedésének majd hanyatlásának egyik szimbóluma volt a Yugo. A Fiat 128 módosított változataként gyártott gépkocsi első darabja 1981-ben gördült le a futószalagról. A kragujeváci gyárban az 50-es évektől gyártottak autókat a Fiat modellek alapján.

A Yugo nemzetközi „karrierje” 1984-ben kezdődött el, amikor egy Malcolm Bricklin nevű autókereskedőnek az az ötlete támadt, hogy a jugoszláv kisautót megpróbálja értékesíteni az amerikai autópiacon. 1986 nyarán megkezdődött az amerikai értékesítés. Rövid idő alatt a Yugo lett az akkori jugoszláv nemzeti öntudat szimbóluma, az ország büszkesége, amely „meghódította Amerikát”. A kezdeti eredmények igazolták is ezt az önbizalmat. A bevezető, mindössze 3990 dolláros árral a gépkocsi valóban piacképes volt az Egyesült Államokban, így az 1985 és 1991 közötti időszakban összesen 141 511 darabot sikerült értékesíteni az amerikai piacon. Az utolsó évben már érezhető volt a bukás előszele, mert 1991-ben mindössze 3 981 darabot adtak el (ellentétben például az 1987-es adattal: 48 500).

A „kegyelemdöfést” maga a politika adta meg a Yugónak 1992-ben, amikor az Egyesült Államok kereskedelmi szankciókat hirdetett meg Jugoszlávia ellen, annak háborús politikája miatt. Addigra már a Yugo „kiérdemelte” a „minden idők egyik legrosszabb Amerikába importált autóinak egyike” – nem túl dicső – címét.

Otthoni karrierjét viszont a Yugo egészen 2008-ig folytatta. A hivatalos adat szerinti 794 238 darab után azonban leállt a gyártás. Magát a Zastava autógyárat privatizálták, az olasz Fiat vette meg a nyáron. A Yugo helyett ezentúl Fiat Punto gépkocsik kerülnek majd ki a gyárból. A változás a munkásokat is elérte a márkaváltással. A vállalatvezetés ugyanis csütörtökön közölte, hogy az autógyár 1200 dolgozója jelentkezett önkéntesen a meghirdetett szociális programra. Ez azt jelenti, hogy a kragujeváci gyár ennyi dolgozójától válik meg a létszámleépítési program keretében.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.