A Ford pénzügyi helyzete a legerősebb a három vezető amerikai autógyár, a detroiti központú Nagy Hármak közül. A Ford – amely 9 milliárd dolláros központi segítséget vár – a csökkenő forgalom alapján 2009 első negyedévében észak-amerikai termelését 38 százalékkal csökkenti az idei év hasonló periódusához képest. Az amerikai gazdaság tovább gyengül, és az autóeladások ezt tükrözik – közölte Jim Farley, a Ford marketingfőnöke. A cég főbb márkáinak forgalma 30 százalékkal esett novemberben, a svéd luxusmárka, a Volvo eladásai 47 százalékkal zuhantak. Utóbbin a Ford túl akar adni. A Ford szerint az amerikai autóértékesítések az előző hónapban körülbelül 35 százalékkal csökkentek.
Alan Mulally, a Ford és Rick Wagoner, a legnagyobb autógyártó, a General Motors vezérigazgatója közleményben tudatta: egy évig egydolláros fizetésért fognak dolgozni, ha az adófizetők pénzéből hitelt folyósítanak vállalatuknak.Egyes hírek szerint Mulally és Wagoner is autóval érkezett Washingtonba, ahol meg akarják győzni a kongresszust a Detroitnak nyújtandó hitelről. A michigani városból Washingtonig 526 mérföldön át Mulally állítólag egy benzines-elektromos meghajtású Chevrolet Malibu hibrid szedánt vezetett. Az autós megérkezésnek jelképes üzenete van, a gyárak vezetőit előző havi kongresszusi meghallgatásuk után ugyanis éles bírálatok érték, amiért vállalati repülőgépeiken utaztak a fővárosba, hogy 25 milliárd dolláros áthidaló kölcsönt kérjenek csőd szélére került vállalataiknak.
Az amerikai autóipart évtizedek óta a legsúlyosabb válság fenyegeti. A befagyott hitelek miatt a cégek készpénztartalékai vészesen csökkennek, a GM és a Chrysler közölte, hogy az összeomlás küszöbén vannak.
(MTI)