Az Atradius legfrissebb tanulmányában a fejlődő gazdaságok közül a latin-amerikai országok kereskedelmi kockázatait és fejlődési lehetőségeit mérte fel a világ 300 vállalatának megkérdezésével. Azoknak a vállalatoknak, amelyeknek van már, vagy tervezik kereskedelmi kapcsolatok létesítését Latin-Amerikában, több mint fele nyilatkozott úgy, hogy a régióbeli nyitást leginkább a hagyományos piacok visszaesése befolyásolta.
Arra a kérdésre, hogy miért keresnek lehetőségeket a latin-amerikai országokban, a megkérdezettek fele a belföldi piacokon tapasztalható erős versenyt jelölte meg okként. A legtöbb cég (69 százalék) Brazíliát képzeli el a középtávú expanziójának kulcspiacaként, 48 százalékuk pedig Mexikót jelölte meg fő célpontként. A jelentésből kirajzolódó kép nem teljesen optimista – bűnözés, korrupció és politikai instabilitás jellemzi Latin-Amerikát, és ezek a tényezők a sikeres üzlet akadályai is lehetnek. Azonban számos ország kiemelkedik a régióból mint erős nemzetközi üzleti partner. Mind Brazília, mind Mexikó szilárd, piacbarát gazdasági politikát folytat, és más országok, mint például Venezuela és Argentína is visszaszorítják az eddig szárnyaló inflációt és a csökkenteni igyekeznek politikai instabilitást.
A megkérdezettek ugyanakkor elismerték: rövid távon Latin-Amerika sem védett a világgazdasági válság ellen, de középtávon jobbak a kilátások, mint más régiókban. Vanek Balázs, az Atradius magyarországi fióktelepének vezetője szerint Latin-Amerika bebizonyította, hogy sok mindent tud nyújtani azoknak, akik új piacokat keresnek a fejlődésükhöz. „A régió fiatal és növekvő lakossága nyitott az importált fogyasztási javakra, és az elmúlt évek reformjai erősítették a gazdasági és politikai stabilitást ezekben az országokban” – mondta.. Az Atradius 1,8 milliárd eurós árbevételével és 31 százalékos világpiaci részesedésével a világ egyik legnagyobb hitelbiztosító társasága. A vállalatcsoport 40 országban 160 irodát üzemeltet.
(MTI)