„Opel sosem kop’ el” – szokták mondani Szentgotthárd környékén. A rendszerváltás hajnalán a vasi kisvárosban induló gépkocsigyártás, majd a jelenleg is működő motorgyár és a sebességváltók összeszerelését folytató üzemegység a térség legjelentősebb foglalkoztatója. Az autóipart a legelsők között elérő gazdasági válság itt már október elején kopogtatott. Le is állt 11 napra a motorok gyártása. A szentgotthárdi üzem kénytelen volt megválni 50 „lízingelt” dolgozójától, a kényszerpihenőre ítélt törzsgárdát a kérdéses időszakban szabadságolták vagy karbantartási feladatokkal látták el.
Januárban sem fogunk elküldeni régi opelosokat – erősítette meg az MNO-nak Légrádi Edit, a gyár szóvivője. Nem is tehetnék, mert 30 fő felett a csoportos elbocsátásokat egy hónappal előre be kell jelenteni a megyei munkaügyi központban. Ilyen bejelentés nem történt – erősítette meg Légrádi Edit. A szóvivő arról is beszámolt, hogy az október 20-án újraindult motorgyár már két műszakban termel. Itt készülnek az Opel Insignába – amely a 2008-as év autója címet is megkapta – a motorok.
A november végén a GM európai részlegénél bejelentett takarékossági intézkedésekről a GM Magyarország kommunikációs igazgatója sem tudott még részleteket közölni. Az európai részleg vezetőjének, Carl-Peter Forsternek 10 százalékos bérköltség-csökkentési terveiről még nincsenek publikus részletek – mondta el Kaszás Zoltán az MNO-nak. A GM célja mindenesetre az, hogy helyreállítsa a vásárlói bizalmat, abban bíznak, hogy 2009-ben élénkül majd a piac, mert a jelenlegi trend nem lehet hosszú életű. A kommunikációs igazgató példának a spanyolországi eladásokat említette, ahol novemberben 50 százalékkal kevesebb autót adtak el, mint egy évvel ezelőtt.
Kaszás szerint bíznak abban is, hogy nem kell hozzányúlni a „törzsgárdához” Szentgotthárdon, hiszen a cégnek hosszú távon szüksége van az ottani gyártáskapacitásra, a képzett szakemberekre. A kedden bejelentett, 15 milliárd dolláros amerikai állami mentőöv pedig eloszlathatja azokat a félelmeket, hogy a tengerentúli veszteségek miatt az amúgy nyereséges európai divízió is komoly bajba kerülhet. Az viszont biztos, hogy a „benzinzabálók” gyártásának ideje a GM-nél is lejárt.
Ennyire becsüli az újlipótvárosiakat a XIII. kerület vezetése
