Opel sosem kop’ el?

Nem küldenek el senkit január elején az Opel szentgotthárdi gyárából. A motorgyártás az októberi rövid leállás után a napokban már újra két műszakban folyik, a GM európai részlege egyelőre a bérköltségeken szeretne megspórolni 10 százalékot.• Megkapta a 15 milliárdot a három amerikai autógyártó • Először a külsősöket, majd a próbaidősöket

Pálffy Lajos
2008. 12. 10. 11:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Opel sosem kop’ el” – szokták mondani Szentgotthárd környékén. A rendszerváltás hajnalán a vasi kisvárosban induló gépkocsigyártás, majd a jelenleg is működő motorgyár és a sebességváltók összeszerelését folytató üzemegység a térség legjelentősebb foglalkoztatója. Az autóipart a legelsők között elérő gazdasági válság itt már október elején kopogtatott. Le is állt 11 napra a motorok gyártása. A szentgotthárdi üzem kénytelen volt megválni 50 „lízingelt” dolgozójától, a kényszerpihenőre ítélt törzsgárdát a kérdéses időszakban szabadságolták vagy karbantartási feladatokkal látták el.

Januárban sem fogunk elküldeni régi opelosokat – erősítette meg az MNO-nak Légrádi Edit, a gyár szóvivője. Nem is tehetnék, mert 30 fő felett a csoportos elbocsátásokat egy hónappal előre be kell jelenteni a megyei munkaügyi központban. Ilyen bejelentés nem történt – erősítette meg Légrádi Edit. A szóvivő arról is beszámolt, hogy az október 20-án újraindult motorgyár már két műszakban termel. Itt készülnek az Opel Insignába – amely a 2008-as év autója címet is megkapta – a motorok.

A november végén a GM európai részlegénél bejelentett takarékossági intézkedésekről a GM Magyarország kommunikációs igazgatója sem tudott még részleteket közölni. Az európai részleg vezetőjének, Carl-Peter Forsternek 10 százalékos bérköltség-csökkentési terveiről még nincsenek publikus részletek – mondta el Kaszás Zoltán az MNO-nak. A GM célja mindenesetre az, hogy helyreállítsa a vásárlói bizalmat, abban bíznak, hogy 2009-ben élénkül majd a piac, mert a jelenlegi trend nem lehet hosszú életű. A kommunikációs igazgató példának a spanyolországi eladásokat említette, ahol novemberben 50 százalékkal kevesebb autót adtak el, mint egy évvel ezelőtt.

Kaszás szerint bíznak abban is, hogy nem kell hozzányúlni a „törzsgárdához” Szentgotthárdon, hiszen a cégnek hosszú távon szüksége van az ottani gyártáskapacitásra, a képzett szakemberekre. A kedden bejelentett, 15 milliárd dolláros amerikai állami mentőöv pedig eloszlathatja azokat a félelmeket, hogy a tengerentúli veszteségek miatt az amúgy nyereséges európai divízió is komoly bajba kerülhet. Az viszont biztos, hogy a „benzinzabálók” gyártásának ideje a GM-nél is lejárt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.