Sztrájk: több helyen már felvették a munkát a vasutasok

A reggeli műszakváltás után javult a forgalom a vasúti hálózaton, több járat közlekedik, és több pályaudvar működik a vasárnapihoz képest – közölte Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. sajtófőnöke hétfőn. Ugyan a Déli pályaudvaron nincs vonatközlekedés, a Nyugatiban már fogadnak vonatokat. Molnár Csaba elmondta, hogy a közlekedési minisztérium nem avatkozik be a sztrájkba.• A PDSZ szolidaritást vállal a sztrájkoló vasutasokkal• Vasutasok sztrájkja: „csak a bizonytalanság a biztos” + Képek • Pluszjáratokat indít a fővárosba a Borsod Volán

MNO
2008. 12. 15. 11:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A minisztériumnak a törvények nem teszik lehető, hogy bármilyen formában nyomást gyakoroljon a sztrájkolókra, egy fontos feladata van, a közlekedés biztonságának ellenőrzése és fenntartása – mondta Molnár Csaba közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter hétfőn. Molnár Csaba elmondta: a sztrájktörvény világosan fogalmaz, a sztrájk a munkáltató és a munkavállaló közötti jogvita, amelyet nekik kell rendezni. A miniszter hozzátette: örülne, ha minél gyorsabban sikerülne a Ferihegyen és a MÁV-nál is megegyezni a feleknek, utóbbi esetében első körben legalább az elégséges szolgáltatásokról. A miniszter leszögezte, hogy a megegyezésbe a minisztérium nem tud és nem is akar beavatkozni, nyomást sem gyakorolhat a felekre, ezt a törvények nem teszik lehetővé. A tárcának sztrájk idején egyetlen nagyon fontos feladata van, ez a közlekedés biztonságának ellenőrzése és fenntartása, és ezt teljesíti is a Nemzeti Közlekedési Hatóságon és HungaroControll-on keresztül – fogalmazott a miniszter. Molnár Csaba kitért arra, a MÁV-nak komoly károkat okoz, hogy egyetlen szakszervezet, a VDSZSZ február óta „gördülő” sztrájkot alkalmaz. Kifejtette: a szaktárca csak az igényét tudja kifejezni a vitatkozó felek felé arról, hogy próbáljanak mindent megtenni, hogy karácsony előtt helyreálljon Magyarországon a vasúti közlekedés. Hozzátette: a MÁV Cargo privatizációja kapcsán azt állítja a VDSZSZ, hogy a privatizációs bevételből valamennyi, a MÁV-csoportnál dolgozó személynek részesülni kell, míg a MÁV azt mondja, amit a privatizációról szóló törvény is rögzít, vagyis hogy a privatizációval érintett vállalat, vagyis a MÁV Cargo munkavállalóinak kell részesülniük ebből. A minisztérium ebbe a jogvitába sem avatkozhat be – szögezte le Molnár Csaba.


A MÁV tájékoztatása szerint a budapesti Déli pályaudvaron a forgalomirányító és a tolatási műveletekben dolgozók munkabeszüntetése miatt nincs vonatközlekedés, a vonatok a Kelenföldi pályaudvarra érkeznek, és onnan indulnak. A Keleti pályaudvarra viszont már érkeznek vonatok Hatvan és Újszász felől, valamint a győri térségből. A Nyugati pályaudvaron is fogadnak vonatokat. Az esztergomi járatok közlekednek, a Budapest–Vác vonalon óránként egy-egy vonat jár.

Zalaegerszegen vonatpótlók járnak

Zalaegerszeg csomópont ismét indít és fogad vonatokat, itt kizárólag a MÁV-Start Zrt. munkavállalóin, a jegyvizsgálókon és a kocsivizsgálókon múlik, hogy közlekednek-e a vonatok. Zalaegerszeg és Ukk között a még életben lévő pályafelújítás miatti vonatpótló autóbuszos közlekedés folyamatos.

Veszprém csomópont szintén indít és fogad vonatokat, itt elsősorban a jegyvizsgálók akadályozhatják a vonatközlekedést. A reggeli műszakváltás óta egy gyorsvonat maradt el a Start-os jegyvizsgáló munkabeszüntetése miatt.

Szolnokon fogadnak és indítanak vonatokat

A MÁV közleménye szerint Székesfehérvár és Pusztaszabolcs állomáson nincs munkabeszüntetés. Sztrájkolnak ugyanakkor Veresegyház térségében, Apcnál és Dunaújvárosnál. Országos átlagban a személyszállító vonatok 10-15 százaléka közlekedik, ez a mutató jellemző a szolnoki térségre is, két városba, Hatvanba és Kecskemétre azonban nagy biztonsággal eljuthatnak az utazók – tájékoztatta Járvás István, a VDSZSZ Start Választmányának ügyvezetője az MTI-t. Elmondta, hogy a vezető jegyvizsgálók között a sztrájk támogatottsága a szolnoki és ceglédi vasúti csomópont az éjjel csaknem 100 százalékos volt, mindössze egy ember vette fel a munkát. A nappali váltáskor a támogatottság 80 százalék körülire csökkent. Járvás István felhívta a figyelmet arra: ha egy-egy vonat elindul Szolnokról, nem biztos, hogy eljut a végállomásig, mert ahol a forgalmi dolgozók is sztrájkolnak, nem engedik tovább a szerelvényt.
Békéscsabán tovább sztrájkolnak

A műszakváltás után a Dél-Alföldön Szatymaz helyett Kiskundorozsma állomás fogadja a Budapestről érkező és indítja a Budapestre közlekedő vonatokat. Békéscsabán tovább sztrájkolnak a kocsivizsgálók, így a helyi vonatok forgalma akadozik. Itt megpróbálnak munkaerőt átcsoportosítani Lőkösházáról, hogy a helyi forgalom megindulhasson. Mezőtúr és Szolnok között a helyi forgalom szintén akadozik a jegyvizsgálók sztrájkja miatt.

Szombathelyen nincs vonatforgalom

A Nyugat-Dunántúlon Szombathely állomás a reggeli műszakváltást követően sem tud indítani és fogadni vonatokat. A korábbi gyakorlatot alkalmazva Vép, illetve Ják-Balogunyom állomásokig vonatpótló autóbuszokkal juttatják el az utasokat, ahonnan továbbindulhatnak vonatokkal. Ugyanez a helyzet a Szombathely irányába közlekedő vonatoknál is. Szombathelyen a jegyvizsgálók és a kocsivizsgálók mellett a forgalomhoz tartozó munkavállalók is csatlakoztak a munkabeszüntetéshez. Az intercity-vonatok azonban a reggeli műszakváltás után sem közlekednek, mert nincsenek meg a közlekedés feltételei. Celldömölk csomópont csak átmenő vonatközlekedést tud biztosítani, mivel itt minden MÁV-Start-os kocsivizsgáló sztrájkol. Vizsgálat nélkül ugyanis nem indíthatják a vonatokat.

Debrecenben és Nyíregyházán változatlanul sztrájkolnak

Debrecenben és Nyíregyházán a hétfő reggeli helyzet hasonló a vasárnapihoz. Ezeken a településeken is sztrájkol a jegyvizsgálók és kocsivizsgálók nagy része, így a vonatok közül csupán egy-egy tud közlekedni, a vonatközlekedés kiszámíthatatlan. Nyíregyházán például éjszaka mindössze négy vonat közlekedett.

Leállt a gyorsvonat- és az IC-közlekedés

A MÁV közlése szerint a belföldi gyorsvonat- és IC-közlekedés gyakorlatilag megszűnt, a nemzetközi vonatokat sem indítják el Budapestre, egyedül a Belgrád nemzetközi gyors érkezett Magyarország területére.

A vasúttársaság tájékoztatása szerint a MÁV Zrt.-nél a reggeli műszakváltás után a 2266 megjelent forgalmi dolgozó közül 104-en sztrájkolnak, 2162-en dolgoznak. A MÁV-Start Zrt. 1134 munkavállalója közül 294-en sztrájkolnak, 840-en látják el a vasúti szolgálatot – közölte a MÁV Zrt.

Vasárnap a közlekedésre kijelölt 2665 vonatból 2082 közlekedett a teljes útvonalon, elmaradt 583 járat, részlegesen járt 218 vonat. Hétfőn 0 és reggel 6 óra között a menetrendben szereplő 450 vonatból 246 közlekedett teljes útvonalon, 179 elmaradt, részlegesen 25 járat indult.

Néhány „Piroska” közlekedik Borsodban

Mindösszesen néhány BZ motorvonat, úgynevezett „Piroska” közlekedik Borsod-Abaúj-Zemplén megyében, a miskolci Tiszai pályaudvar szinte teljesen üres, egy-két utas téblábol a váróteremben és a peronon. A tájékoztató táblák üresek a borsodi megyeszékhely legnagyobb pályaudvarán, néhány ember kíváncsiságból ment ki reggel az állomásra, „körülnézni”.

A héten utaztak volna, de most még nem tudták eldönteni, elhalasztják, vagy más közlekedési eszközt választanak. Az egyik férfi azt mondta: a gyermekeihez készül az ünnepekre. Ő megérti a sztrájkolókat, nem dühös, szerinte azonban semmit nem fognak elérni a munkabeszüntetéssel, mert „felül nem engednek”.

Cseh Béla Zoltán, a VDSZSZ területi vezető ügyvivője az MTI-nek azt mondta: emelkedett a sztrájkba lépők száma, a jegyvizsgálók is egyre többen vesznek részt a munka beszüntetésében Miskolcon és a megyében, mellettük jó néhány személyi pénztárban is szünetel a munka. A kocsivizsgálók 100 százaléka sztrájkol, a nemzetközi gyorsvonatok és az InterCity járatok nem közlekednek. Miskolc Tiszai pályaudvara nem fogad és nem indít szerelvényeket – tette hozzá. Felsőzsolcán a Rákóczi nemzetközi gyorsvonat, Nyékládházán pedig az IC áll, természetesen utasok nélkül. A területi ügyvivő szerint Miskolc térségében a munkáltató próbálja leváltani a sztrájkoló forgalmistákat, „hiába erőlködnek, mert kocsivizsgálat nélkül egyik vonat sem közlekedhet” – mondta. Hidasnémeti felé közlekedő vonatok kiszolgálásánál a munkáltató már nem tudta leváltani a sztrájkolókat, így arrafelé továbbra is sztrájkolnak a forgalmisták: ott még a BZ vonat sem jár – jegyzete meg.

GYSEV: közlekednek a vonatok, de változik a menetrend

A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV) vonalain közlekednek a vonatok, a Sopron-Győr, a Sopron-Szombathely, valamint a Szombathely-Körmend-Szentgotthárd vasútvonalak járatainak menetrendjében azonban változás lesz – közölte a társaság hétfőn. A közlemény szerint a Sopron-Győr vonalon a járatok mindegyike Győr-MÁV állomásra érkezik, és onnan indul. Az InterCity vonatok azonban a MÁV vonalait érintő sztrájk miatt nem közlekednek.

A Sopron-Szombathely, valamint a Szentgotthárd-Szombathely vonalszakaszokon az utolsó GYSEV állomásokról – Acsád, valamint Ják-Balogunyom – vonatpótló buszok szállítják az utasokat Szombathelyre, illetve az ellenkező irányba. A GYSEV szerint az országos sztrájk miatt késésekre lehet számítani. A társaság arra kéri utasait, hogy utazásuk előtt tájékozódjanak az állomási pénztáraknál és az információs pultoknál.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.