Die Presse (DiePresse.com)
A konzervatív bécsi napilap Nabucco: júniusban várható az EU és Törökország közötti megállapodás címmel tudósít az osztrákok számára olyan fontos projektben megtett újabb lépésről.
Az uniós tagállamok és Törökország júniusig szeretnének kétoldalú megállapodást kötni a tervezett Nabucco vezetéken történő földgázszállításokról. Ez olvasható az osztrák APA hírügynökség birtokába jutott nyilatkozattervezetből, melyet a pénteki prágai csúcstalálkozóra készítettek. A tervezett gázvezeték kétoldalú szerződéseit, mely Törökországon keresztül egészen Olaszországig húzódna, még az idén szeretnék tető alá hozni az érintett beszállító és tranzitországokkal. Ezen túl szerepel az előterjesztésben, hogy az EU és Irak „olyan gyorsan, amennyire csak lehet” kössön energiapolitikai együttműködési szándéknyilatkozatot. A tervezet szerint az EU Egyiptom gázmezőinek a kitermelésébe és exportjába is beszállna. A nyilatkozat viszont nem tartalmazza az olyan közép-ázsiai országok, mint Azerbajdzsán szállítási ígéreteit. A tervezet szerint egy „Caspian Development Corporation” munkacímű konzorciumot kívánnak létrehozni, ez szerezné be a Kaszpi-tenger térségéből a vezeték működtetéséhez szükséges gázmennyiséget. A részleteket és a további szükséges lépéseket egy, az idei esztendő végéig elkészülő megvalósíthatósági tanulmány foglalná össze.
A pénteki „Déli korridor – az új selyemút” címet viselő rendezvényre Azerbajdzsán, Grúzia, Üzbegisztán, Türkmenisztán, Kazahsztán, Törökország, Irak és Egyiptom állam- vagy kormányfőit várják. Az EU-t Jose Manuel Barroso bizottsági elnök és Andris Piebalgs energiaügyi biztos fogja képviselni.
Süddeutsche Zeitung (sueddeutsche.de)
A baloldali német napilapban T. Fromm és K. Ott Korrupció, látszatcégek és hamis számlák című cikkében foglalkozik a MAN-botránnyal.
A müncheni MAN gépjárműgyár külföldön jelentős kenőpénzeket fizetett, hogy megrendelésekhez jusson. A lap értesülése szerint a fenti gyanú alapján nyomoz a müncheni államügyészség a konszern ellen. Az ügyészség munkatársai több európai és afrikai államban, többek között Görögországban is nyomoznak, ahová a MAN buszokat és teherautókat is eladott. A vállalat nem nyilatkozott a lap megkeresésére. A nemzetközi üzletekben a konszern a kétes ügyleteit tanácsadócégeken keresztül bonyolította, de felhasználtak fantomcégeket és hamis számlákat is. A MAN külföldön részben készpénzzel korrumpált.
A MAN müncheni központjában és a 39 további németországi telephelyén végrehajtott razzia után nyilatkozatban tudatta, hogy 2002–2005 közötti állítólagos „leplezett províziós fizetések” ügyében nyomoztak. A belföldi korrupció értékét egymillió euróra, a külföldit több millióra becslik a nyomozó hatóságok. A nyomozásban érintettek nyilatkozatai alapján az állítólagos MAN-kenőpénzrendszert 2006-ban és 2007-ben jelentősen korlátozták, vagy akár felszámolták. Ennek egyik oka lehet, hogy a Siemens korrupciós ügye az egész német gazdaságot megrendítette, s ezt követően számos konszern megerősítette illegális üzletek elleni óvintézkedéseit.
Medvétől rettegnek a Bükkben