A rektorok állítják: nincs korrupció

Nincs jelen a korrupció a magyar felsőoktatásban – állapította meg a Magyar Rektori Konferencia (MRK) a honlapján szerdán közzétett állásfoglalásában. A rektorok testülete kifejti: elismeréssel és megelégedettséggel vették tudomásul, hogy a magyar tudományos közélet kiemelkedő szereplői, közjogi méltóságai aggódnak a magyar felsőoktatás minőségéért és ennek az elmúlt néhány hét során tanévnyitókon és más, ünnepi alkalmakkor hangot is adtak.• Rektori fizetések: „Ne dömperkocsival hordják már el a pénzt!”

MNO
2009. 09. 23. 16:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pálinkás József, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke a műegyetemi tanévnyitón az egyetemi tanári kinevezések gyakorlatának megszigorítását, a korrupciót és pazarlást segítő finanszírozás megváltoztatását javasolta. A rektori konferencia állásfoglalása szerint az egyetemi és főiskolai vezetők egyetértenek abban, hogy a mennyiségi fejlődés korszaka lezárult, a nemzetközi szinten mért versenyképesség növelése kormányzati oldalról bátrabb kezdeményezéseket, a minőségi paraméterek határozottabb érvényesítését követeli meg a struktúrafejlesztésben, a szabályozásban és a finanszírozásban egyaránt.

Tényként rögzítik ugyanakkor, hogy az egyébként a minőséget középpontba helyező versenyhelyzetek a hallgatókért, a tudományos normatívákért, jelentős hazai és nemzetközi kutatási-fejlesztési projektekért nem kívánt következményekkel is járnak. A sokszor bürokratikus pályáztatási előírások időt, energiát rabolnak el a fontos, a felsőoktatásban nélkülözhetetlen stratégiafejlesztésektől.

Határozottan kijelentik

„Ezekkel együtt sem összegezhetők kudarcként a mai állapotok. Határozottan kijelenthetjük, hogy nincs jelen a korrupció a magyar felsőoktatásban” – írják. Hozzáteszik, hogy az utóbbi évtizedekben a magyar felsőoktatás történelme talán legnagyobb infrastruktúra-fejlesztési periódusán van túl. A Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság mint független testület biztosítja a professzori kinevezések objektív minősítését, és megakadályozza az indokolatlan és a nemzetközi minősítésektől eltérő professzori kinevezéseket.

Mint rámutatnak, a vezetőválasztások – rektor, dékán, tanszékvezető, intézetvezető – folyamata a magyar felsőoktatás évszázados hagyományait követi, és mindenben megfelel a képviseleti demokrácia szabályainak. Az állásfoglalásban kitérnek arra is, hogy a rektori konferencia a 2009/2010-es akadémiai évben kidolgozza a felsőoktatás hosszú távú stratégiáját, a minőségi és teljesítményalapú finanszírozás új modelljét, együttműködve a Magyar Tudományos Akadémiával (MTA) , a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottsággal, a Felsőoktatási Tudományos Tanáccsal és a Nemzeti Bologna Bizottsággal. Az MRK várja a felsőoktatásban érdekelt szereplőket, legyenek azok szakmai vagy civil szervezetek, hogy vegyenek részt abban a munkában, amely hosszú távra meghatározza a magyar felsőoktatás jövőjét – zárul a kommüniké.

Pálinkás erkölcsi hanyatlásról beszélt

Pálinkás József, az MTA elnöke a műegyetem tanévnyitóján beszélt arról, hogy az oktatás és tudomány világában is jelentős az erkölcsi hanyatlás. Mint mondta, a felsőoktatás – néhány kivételtől eltekintve – a pénz világához törekszik tartozni, igazodni kíván valamihez, aminek inkább alakítója lehetne. Kitért arra is, hogy a felsőoktatási hallgató nem pénzszerzési lehetőség, a felsőoktatási intézmény nem diploma-, doktori fokozat- és publikációgyár. Úgy vélte: látványosan megbukott az elmúlt évtizedek hibás vagy nem létező oktatáspolitikája, az oktatás irányításának hiánya, a szabadosság szép új világa.

Az egyetemi tanári kinevezések gyakorlatának megszigorítását, a korrupciót és pazarlást segítő finanszírozás megváltoztatását, az intézményértékelés egész rendszerének újragondolását javasolta Pálinkás, aki az MTA együttműködését ajánlotta fel minden, minőségre törekvő intézménynek. Kiemelte: a takarékos, minden fillérről elszámolni tudó gazdálkodás valaha erény volt, ma is azzá kell tenni. A tisztátalan, zűrzavaros gazdálkodás ma legalább annyit árt, mint az erőforrások hiánya. Mint mondta, nem állítja, hogy a felsőoktatási intézmények jól finanszírozottak, de kevesebb pazarlással ennyi pénzből is sokkal többet lehetne megvalósítani.

Sólyom László szeptember közepén az egyetemi tanári kinevezések átadásakor azt mondta: az egyetemeknek, főiskoláknak kiemelt helye van minden ország társadalmában, de azok színvonalát sohasem szabad önmagában vizsgálni, mert a hallgatóknak az általános és középiskolai képzésük során megszerzett tudásukat kell továbbfejleszteniük a felsőoktatásban. Az államfő egyetemi oktatói tapasztalata alapján rámutatott: Magyarországon ugyan a felnőtt lakosság 21 százaléka szerzett diplomát, közülük azonban sokan szövegértési problémával küzdenek. Azt is negatívumként említette, hogy az egyetemek, főiskolák a hallgatók 20-30 százalékának nem tudják kiadni a diplomát, mert a diákoknak nincs meg a nyelvvizsgájuk, így „a hallgató nem fog tanulni sem Bolognában, sem Párizsban, mert nincsenek meg a feltételei, nincs meg a hátországa a színvonalas egyetemi képzésnek”.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.