Újabb demonstrációt tarthatnak a hazai tejtermelők

Nem kizárt egy újabb tejtermelői demonstráció sem, amennyiben a demonstrációs bizottság megbízottjai nem tudnak eredményes tárgyalásokat folytatni az agrártárca, a feldolgozók és a kereskedők képviselőivel – közölte Istvánfalvi Miklós, a Tej Terméktanács elnökhelyettese, a demonstrációs bizottság vezetője csütörtökön Budapesten, a Tej Média Klub rendezvényén. • Napi tízezer liter tejet és literenként 20 forint veszteséget termelnek

MNO
2009. 11. 26. 15:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az újabb tiltakozó akcióról még decemberben döntenek az ügyben érintett termelői szervezetek a tárgyalások eredményeinek függvényében. Eredménynek pedig azt tekintenék a tejtermelők, ha mostani helyzetük érzékelhetően javulna belátható időn belül, és erre biztosítékokat is kapnának. A jelenlegi, 55-65 forintos literenkénti felvásárlási árak nem fedezik a tejtermelők literenkénti 70-80 forint közötti önköltségét. A felvásárlási árak mintegy másfél év alatt csaknem 40 százalékot estek.

Istvánfalvi Miklós szerint az egyik alapvető gond, hogy a termelők a beígért literenkénti 22-24 forintos többletforrást legjobb esetben is csak egy éven belül kaphatják meg, de gyorsítani kívánják a folyamatot. Kovács László, a Tej Terméktanács elnöke hozzátette: probléma továbbá az is, hogy az ágazatban képződő haszon most szinte teljes egészében a kereskedőknél realizálódik. A feldolgozók már egy átlagos, 3 százalékos árbevétel-arányos nyereséggel elégedettek lennének. A felvásárlási árak esése miatt az idén a tejtermelők vesztesége eléri a 10 milliárd forintot – tette hozzá a Tej Terméktanács elnöke.

Ma Magyarországon az egy főre jutó tejtermékfogyasztás 170-180 liter tejjel egyenértékű. Ennek a mennyiségnek átlagosan a 35 százaléka – de például a trappista sajtból mintegy a fele – importból származik. A magyar feldolgozók ebben az évben várhatóan mintegy 1,2 milliárd liter tejet vesznek meg a termelőktől. Ez 6 százalékkal kevesebb átlagosan az előző évinél. A tej közösségi marketingjére az előző évben 55 millió forintot fordítottak. Az idén ez eléri a 145 millió forintot.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.