időjárás 19°C Csaba 2022. július 6.
logo

Újabb demonstrációt tarthatnak a hazai tejtermelők

MNO
2009.11.26. 15:20

Nem kizárt egy újabb tejtermelői demonstráció sem, amennyiben a demonstrációs bizottság megbízottjai nem tudnak eredményes tárgyalásokat folytatni az agrártárca, a feldolgozók és a kereskedők képviselőivel – közölte Istvánfalvi Miklós, a Tej Terméktanács elnökhelyettese, a demonstrációs bizottság vezetője csütörtökön Budapesten, a Tej Média Klub rendezvényén. <br /><br /><a href="/portal/678883" target="_blank"><strong>• Napi tízezer liter tejet és literenként 20 forint veszteséget termelnek</strong></a>

Az újabb tiltakozó akcióról még decemberben döntenek az ügyben érintett termelői szervezetek a tárgyalások eredményeinek függvényében. Eredménynek pedig azt tekintenék a tejtermelők, ha mostani helyzetük érzékelhetően javulna belátható időn belül, és erre biztosítékokat is kapnának. A jelenlegi, 55-65 forintos literenkénti felvásárlási árak nem fedezik a tejtermelők literenkénti 70-80 forint közötti önköltségét. A felvásárlási árak mintegy másfél év alatt csaknem 40 százalékot estek.

Istvánfalvi Miklós szerint az egyik alapvető gond, hogy a termelők a beígért literenkénti 22-24 forintos többletforrást legjobb esetben is csak egy éven belül kaphatják meg, de gyorsítani kívánják a folyamatot. Kovács László, a Tej Terméktanács elnöke hozzátette: probléma továbbá az is, hogy az ágazatban képződő haszon most szinte teljes egészében a kereskedőknél realizálódik. A feldolgozók már egy átlagos, 3 százalékos árbevétel-arányos nyereséggel elégedettek lennének. A felvásárlási árak esése miatt az idén a tejtermelők vesztesége eléri a 10 milliárd forintot – tette hozzá a Tej Terméktanács elnöke.

Ma Magyarországon az egy főre jutó tejtermékfogyasztás 170-180 liter tejjel egyenértékű. Ennek a mennyiségnek átlagosan a 35 százaléka – de például a trappista sajtból mintegy a fele – importból származik. A magyar feldolgozók ebben az évben várhatóan mintegy 1,2 milliárd liter tejet vesznek meg a termelőktől. Ez 6 százalékkal kevesebb átlagosan az előző évinél. A tej közösségi marketingjére az előző évben 55 millió forintot fordítottak. Az idén ez eléri a 145 millió forintot.

(MTI)

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.