A PDSZ végiggondolatlannak nevezte azt az érvet, hogy a gyermeklétszám csökkenése okozza a forráscsökkentést. Hangsúlyozták: ha a kormány nem csökkentené a normatívát, a finanszírozás automatikusan csökkenne a létszámcsökkenéssel, azonban a kormány tevőlegesen beavatkozik. Ez azt eredményezi, hogy a csökkenés még gyorsabb és még nagyobb mértékű, ami intézmények bezárásához, összevonásához, az esélyegyenlőség csökkenéséhez vezetett – írták.
A PDSZ szerint nem történt érdemi változás az úgynevezett integrált oktatás – a lassan és gyorsan haladók, a sajátos nevelésű igényű gyermekek és a többiek együttes tanítása – feltételének javítása érdekében. Az osztálylétszámokkal együtt kizárólag a pedagógusok terhei nőttek. Példaként említették, hogy a legtöbb országban az integrált oktatást legfeljebb 15-20 fős osztályokban végzik, több szakember együttes részvételével, Magyarországon 25-32 fős osztályokban küszködik a tanító egyedül, mert – mint fogalmaztak – a kormány csak szavakban segíti a „Minden gyermek egyaránt fontos” oktatáspolitikai elv érvényre jutását. Az uniós források bevonása még mindig leginkább azoknak jut, akik vállalják a kooperatív tanulás-tanítás bevezetését – szögezte le a PDSZ. Hozzátették: ez az általában jó pedagógiai módszer nem alkalmazható nagy osztályokban és nagy tanulócsoportokban.
A szakszervezet szerint a közoktatás tekintetében az idei évről egy pozitívum állítható. Az, hogy – a 2010. évi költségvetés ismeretében – jobb volt, mint a jövő év lesz, legalábbis akkor, ha nem változik pozitívan a közoktatás támogatása. Felhívták a figyelmet arra is, hogy az OKM statisztikai adatbázisa szerint több ezer főállású pedagógusi státus szűnt meg nyáron, különösen az általános iskolákban. A PDSZ követelése ellenére sem vált kötelezővé a szabadidő-szervezői és gyermek- és ifjúságvédelmi felelősi státusz, miközben egyre több hír érkezett az intézményhez kötődő – elsősorban a gyermekek közötti – agresszióról – írták. Hozzáfűzték: ezzel egy időben a pedagógusok és nem pedagógus kollégáink bruttó keresete csökkent.
Emlékeztettek: a Tárki-Tudok idei kutatása, amely elsősorban a tanórai tevékenységgel kapcsolatos munkaterheket vizsgálta, megerősítette a PDSZ-nek azt az álláspontját, hogy a pedagógusok többletmunkát végeznek – a megemelt kötelező óraszámon felül is –, és az is bizonyságot nyert, hogy több pedagógusra lenne szükség – különösen a szakképzésben.
A PDSZ sikeresnek tartja azt a fellépést, amelynek következtében több liberális képviselő által benyújtott javaslat, amely tízezrek kiszervezését javasolta a közalkalmazotti szférából, nem vált törvénnyé. Felidézték azt is, hogy a PDSZ tevékenységének nemzetközi elismerését és sikerét jelzi, hogy az Európai Oktatási Szakszervezeti Szövetség (ETUCE) és az Oktatási Világszervezet Európai Szervezete választmányába decemberben a PDSZ elnökét választották két magyarországi szakszervezet jelöltje közül.
A PDSZ sikernek nevezte, hogy a 63 milliárd forint kivonásáról szóló terv végül 45 milliárdos forráscsökkenéssé vált a 2010-es évre vonatkozóan, azonban ez nyilvánvalóan több száz intézmény bezárását, összevonását fogja eredményezni. Hozzátették: ezt teljes mértékben elfogadhatatlannak tartják. Emlékeztettek arra is, hogy a kormány javaslatára az országgyűlés úgy módosította a közoktatási törvényt, hogy lehetővé teszik a maximális osztálylétszámtól való 30 százalékos pozitív eltérést is 2010 szeptemberétől. A PDSZ szerint ez a gyermekek érdekei elleni súlyos tett, hiszen törvényesen lehet akár 33 fős óvodai csoportot, 39 fős általános iskolai vagy 46 fős középiskolai osztályt indítani. Ezért országos népi kezdeményezést indítanak – jegyezték meg.
(MTI)
Tíz év börtönt kaphat a bukott dél-koreai elnök















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!