„Csak” 40 milliárd forint veszteséget termelt idén a MÁV

A tervezett 64 milliárd forint helyett várhatóan 40 milliárd forintot meghaladó veszteséggel zárja a Magyar Államvasutak (MÁV) a 2009-es évet – közölte Átal László, a MÁV portfólió-kezelési vezérigazgató-helyettese kedden Budapesten sajtótájékoztatón.

MNO
2009. 12. 22. 11:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Andrási Miklós elnök-vezérigazgató elmondta: a pályaüzemeltetés költségét – mintegy 45 milliárd forintot – közszolgálati szerződés hiányában az állam nem térítette meg, ugyanakkor sikerült költségcsökkentést elérni és rendezni egy áfa-visszatérítési ügyet is, amik csökkentették a veszteséget a tervezetthez képest.

A MÁV állami szerepvállalással 80 milliárd forint nagyságrendű hitelprogramról tárgyal az EBRD-val, az EIB-vel és magyarországi kereskedelmi bankokkal. A hitel döntő hányada, mintegy 45 milliárd forint a pálya működtetésére kell, 25 milliárd forinttal kell kipótolni a személyszállítás költségtérítését, az adósságszolgálat pedig 18 milliárd forintot jelent – mondta Andrási Miklós.

A lehívott hitelállomány az év végén eléri a 240 milliárd forintot, válaszolta az MTI kérdésére Átal László. Kedvező 2008-hoz képest, hogy a hitelek nagyobb hányadát beruházásra és csak kisebb hányadát fordítják müködésre. Kozák Tamás, a személyszállítással foglalkozó MÁV-START Zrt. vezérigazgatója arról számolt be, hogy 2010. március elseje után regisztrációs jegyet kell váltaniuk a 65 év felett és hat év alatt ingyenesen utazóknak. Az erről szóló rendelet ugyan még nem jelent meg, de a jegy megváltása ingyenes lesz. Legalább 3-4 hónap átmeneti időt hagynak, és addig nem szankcionálják a regisztrációs jegy hiányát. Jelenleg az évi 140 millió utasból mintegy 100 millió fizet valamennyit a jegyért: 10 és 20 százalék közötti mértékben. A fennmaradó közel 40 millió utasból mintegy 13 millió lehet a 65 éven felüli és a 6 éven aluli, a többi a vasutas társadalom a családtagokkal együtt.

A regisztrációs jegy azt szolgálja, hogy a közszolgáltatási szerződését megalapozottan köthessék meg, hiszen ezeknek az utazásoknak a finanszírozása közpénzből történik. Ezt az évet az utas- és áruforgalom csökkenése jellemzi, amiből az utóbbi a pályahasználati díjbevételek visszaesését okozta. Mosóczi László pályavasúti üzletági vezérigazgató-helyettes szerint az áruszállítás több mint 30 százalékkal csökkent éves összehasonlításban. A beruházásoknak köszönhetően sok úgynevezett lassú jel szűnt meg, ami nem csak gyorsítja a forgalmat, hanem ütemesebbé is teszi, ami gazdaságosabb üzemelést is jelent.

(MTI)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.