Andrási Miklós elnök-vezérigazgató elmondta: a pályaüzemeltetés költségét – mintegy 45 milliárd forintot – közszolgálati szerződés hiányában az állam nem térítette meg, ugyanakkor sikerült költségcsökkentést elérni és rendezni egy áfa-visszatérítési ügyet is, amik csökkentették a veszteséget a tervezetthez képest.
A MÁV állami szerepvállalással 80 milliárd forint nagyságrendű hitelprogramról tárgyal az EBRD-val, az EIB-vel és magyarországi kereskedelmi bankokkal. A hitel döntő hányada, mintegy 45 milliárd forint a pálya működtetésére kell, 25 milliárd forinttal kell kipótolni a személyszállítás költségtérítését, az adósságszolgálat pedig 18 milliárd forintot jelent – mondta Andrási Miklós.
A lehívott hitelállomány az év végén eléri a 240 milliárd forintot, válaszolta az MTI kérdésére Átal László. Kedvező 2008-hoz képest, hogy a hitelek nagyobb hányadát beruházásra és csak kisebb hányadát fordítják müködésre. Kozák Tamás, a személyszállítással foglalkozó MÁV-START Zrt. vezérigazgatója arról számolt be, hogy 2010. március elseje után regisztrációs jegyet kell váltaniuk a 65 év felett és hat év alatt ingyenesen utazóknak. Az erről szóló rendelet ugyan még nem jelent meg, de a jegy megváltása ingyenes lesz. Legalább 3-4 hónap átmeneti időt hagynak, és addig nem szankcionálják a regisztrációs jegy hiányát. Jelenleg az évi 140 millió utasból mintegy 100 millió fizet valamennyit a jegyért: 10 és 20 százalék közötti mértékben. A fennmaradó közel 40 millió utasból mintegy 13 millió lehet a 65 éven felüli és a 6 éven aluli, a többi a vasutas társadalom a családtagokkal együtt.
A regisztrációs jegy azt szolgálja, hogy a közszolgáltatási szerződését megalapozottan köthessék meg, hiszen ezeknek az utazásoknak a finanszírozása közpénzből történik. Ezt az évet az utas- és áruforgalom csökkenése jellemzi, amiből az utóbbi a pályahasználati díjbevételek visszaesését okozta. Mosóczi László pályavasúti üzletági vezérigazgató-helyettes szerint az áruszállítás több mint 30 százalékkal csökkent éves összehasonlításban. A beruházásoknak köszönhetően sok úgynevezett lassú jel szűnt meg, ami nem csak gyorsítja a forgalmat, hanem ütemesebbé is teszi, ami gazdaságosabb üzemelést is jelent.
(MTI)
Tűzszüneti megállapodást kötött Thaiföld és Kambodzsa














Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!