Költségtérítés a vasútnak – Az osztrák kormány több szerepet vállal

Végső fázisban egyezteti a közlekedési és a Pénzügyminisztérium a vasúti személyszállítási közszolgáltatási szerződést, amelynek alapján a MÁV-Start Zrt. 148 milliárd forint költségtérítést kap 2010-ben a költségvetésből – jelentette be Andrási Miklós, a MÁV elnök-vezérigazgatója kedden Budapesten sajtótájékoztatón. • „Csak” 40 milliárd forint veszteséget termelt idén a MÁV

MNO
2009. 12. 22. 13:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 148 milliárd forintból ténylegesen 125 milliárdot kap meg jövőre a MÁV-Start, 23 milliárd forint átutalása áthúzódik a következő évre – közölte Andrási Miklós MÁV elnök-vezérigazgató. Ez az idén is így van, mert a 2009. novemberi költségtérítést 2010. januárban, a decemberit pedig februárban utalják át. Az elnök-vezérigazgató közlése szerint a 23 milliárd forintot hitelből pótolják.

A költségtérítés az ingyenesen utazó vasutasok és családtagjaik, a szintén térítés nélkül utazó 65 éven felüliek és 6 éven aluliak menetjegyét fizeti meg. Ugyanakkor számos jogcímen vehetnek igénybe kedvezményt az utasok, aminek mértéke 10-től 100 százalékig terjedhet.

Az idei évben a MÁV-Start 164,5 milliárd forint költségtérítést kapott, további 0,4 milliárd forint pedig a pályavasút költségtérítése. Még közel egymilliárd forint járna a keskeny nyomtávú vasúti pályákért az idén, de azt még nem kapta meg a MÁV. Jövőre egyáltalán nem kap költségtérítést a pályavasút. Először 2011-ben lehet remélni, hogy a költségvetés megtéríti a vasúti pálya évi 50 milliárd forintba kerülő fenntartását és működtetését, ha addig megszületik az erre vonatkozó közszolgáltatási szerződés.

A MÁV csoport 2000-től 2009-ig 1660 milliárd forint állami pénzt kapott költségtérítésre, adósságrendezésre és veszteségpótlásra, miközben az összes ráfordítása elérte a 3496 milliárd forintot.

A nemzeti infrastruktúra-fejlesztési források nélkül 622 milliárd forintot fordítottak beruházásokra és 408 milliárd forint közterhet fizettek meg. Az egy vonatkilométerre jutó állami szerepvállalás 2008-ban 7,1 euró volt, míg a szomszédos Ausztriában ez 11,6 eurót tett ki.

(MTI)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.