Túl a mélyponton? – A hazai autókereskedők fekete éve volt 2009

Az elmúlt évben jelentős mértékben esett Magyarországon az új autók értékesítése, volt olyan időszak, amikor 75 százalékos volt a csökkenés. A kereskedők 2010-ben már javulást várnak.

MNO
2010. 01. 02. 10:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Jato Dynamics nemzetközi autóipari piackutató cég legutóbbi adatai szerint 2009 első tizenegy hónapjában 60,5 százalékkal 56 500 darabra csökkent az új autó eladások száma Magyarországon. A privát vevők aránya szintén csökkent 2009-ben, bővült viszont a közületieké. A gazdasági válság talán leginkább a gépjármű kereskedelemmel foglalkozó vállalatokat érintette 2009-ben: az Opten céginformációs szolgáltató szerint a cégek 5,2 százalékával szemben indult meg a felszámolás.

A Porsche Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója azonban úgy véli, a magyarországi autópiac az utóbbi hónapokban már elérte mélypontját, így 2009-ben átlagban mintegy 50 százalékos lehet a csökkenés a 2008-ban még 158 ezer darabos újautó-értékesítéshez képest. Eppel János kijelentette: az év eleji kilengésekre, amikor egy-egy márkánál akár 75 százalékot is elérő visszaesést lehetett tapasztalni, már nem számít a cég. Gablini Gábor, a Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) elnöke szerint már érezhető az új autók iránti érdeklődés emelkedése, ugyanakkor a gyenge vásárlói erő miatt továbbra is csak lassan növekvő értékesítési mutatókra lehet számítani.

A GÉMOSZ elnöke elmondta: az év utolsó hónapjaiban szinte csak készpénzzel fizető magánszemélyek, illetve néhány optimista vállalat vásárolt új személygépkocsit. Gablini Gábor szerint ugyanakkor hiba lenne a jövőben mesterséges keresletet támasztani az új autók iránt. A kereskedőknek elsősorban a visszatérő vevők elégedettségére alapozva kell megvárniuk a vásárlói erő növekedését – fűzte hozzá. A Porsche Hungária Kft. adatai szerint a cég által forgalmazott márkák – Audi, Skoda, SEAT, Volkswagen, VW haszonjárművek, Weltauto – közül a legnagyobb csökkenés a volumenmárkánál, a növekedésben korábban élen járó Skodánál következett be, míg a prémium szegmensben 30-40 százalékos volt a visszaesés.

A Porsche eladásai még nőttek is, miután a 2008-as 80 után 2009-ben már közel 100 autót értékesített a cég. Eppel János jelezte: a teljes magyarországi értékesítés mintegy 25 százaléka nem belföldön realizálódik, hiszen a 2009-es egész éves várható adatok szerint a magyarországi forgalomba helyezések száma megközelíti majd a 60 ezret, míg a külföldi értékesítés 78 ezer lesz. Az ügyvezető igazgató arra számít, hogy jövőre az export csökkenni fog, így körülbelül 60 ezer gépjárművet értékesíthetnek külföldön 2010-ben.

(MTI)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.