Felvonó a vérpadra

Szinte látni, hallani a történelem, jelen esetben a forradalmi terror olajozott gépezetének fogaskerekeit A Danton-ügy (leszámolás két részben) előadásán a Stúdió K Színházban. Az utókor fantáziáját igencsak megmozgató véres történet Büchner és Madách után a múlt század elején élt, fiatalon elhunyt Stanislawa Prybyszewska lengyel írónőt is megihlette, az ő terjedelmes darabját állította színpadra most (Balogh Géza fordítását felhasználva) Koltai M. Gábor rendező és Sediánszky Nóra dramaturg. Néhol vérfagyasztó módon, érdekes ötletként a nézőket is megmozgató formában. Időről időre a publikumnak is helyet kell változtatnia a puritán díszletek között (díszlet- és jelmeztervező: Vereckei Rita), sőt egyes jelenetek a büfében játszódnak, amely hol a konvent előcsarnoka, hol Dantonék börtöne.

Szerető Szabolcs
2010. 02. 10. 18:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Danton-ügy bemutatója január 29-én volt a Stúdio K Színházban (Budapest, IX. kerület, Ráday u. 32.), a darabot legközelebb február 11-én és 21-én este hét órától láthatják az érdeklődők.


A puritán, a tiszta ész őrületétől vezérelt Robespierre és a vérbő forradalmár, Danton drámáját sokféle módon elmesélték már – Prybyszewska művét Andrzej Wajda is felhasználta a nyolcvanas években készült Danton-filmjében –, jelen előadás alkotói még ha elhangzik is, túllépnek az „a forradalom felfalja gyermekeit” sekélyes tanulságán. Vagy azon: a jószándékú forradalmi változtatást kisiklatták a zsarnokká vált vezetők, akik tisztalelkű áldozatokat küldtek a guillotine alá. Hiszen a szerző is a megszokottnál elnézőbben tekint Robespierre-re, aki számára a sorsát eldöntő dilemma a Danton-ügy megoldása. Ekkorra mindketten túl vannak megannyi vérengzésen, leszámoláson; csak életkoruk szerint fiatal, megcsömörlött világmegváltók.

Már a darab kezdetén fellép a vérpad első lépcsőfokára Danton, amikor vidékről visszatér Párizsba. Az előadás leginkább a szövevényes emberi kapcsolatok, politikai szövetségek, férfibarátságok és szerelmek (a nők egyértelműen mellékszereplők, a legizgalmasabb feladat Rusznák Adrienné, aki Danton szinte gyermekkorú, koraérett feleségét alakítja) széthullásának, felmorzsolódásának gazdagon árnyalt bemutatása. Menszátor Héresz Attila Dantonja a passzivitástól a magabiztosság pátoszán át – amikor elhiszi, hogy a párizsi néppel úgy bánhat, mint rocksztár a rajongóival, és ez majd mindentől megvédi – jut el odáig, hogy az utolsó szerep álarcát is ledobva, hangját vesztve fejezze ki a tömeget sújtó megvetését. Ekkor döbben rá arra, hogy a forradalmi igazságszolgáltatás általa is életre hívott gépezete tapossa el. Hiteles, sok hangszeren játszó alakítás.

Kuna Károly Robespierre-ként, ahogy kell, kevésbé csapongó karaktert hoz, de azt szuggesztíven, hatásosan. Taktikázik, néha – mintha őszintén aggódna leendő áldozataiért – hajlandónak mutatkozna megállítani a terror gépezetét – Géczi Zoltán tökéletes Saint-Just: a „szükségszerű” vérengzés hideg, aggály nélküli szorgalmazója, ahogy Kovács Krisztián is hiteles Desmoulins mint ideggyenge, éretlen, olykor kifejezetten idegesítő forradalmár –, hogy aztán a hibátlanul végigvitt és megnyert hatalmi játszma végén a saját elkerülhetetlen pusztulásával is számot vessen. Menszátor Héresz Attila és Kuna Károly közös vacsorajelenete az előadás egyik csúcspontja, igazi pszichodráma csipetnyi iróniával fűszerezve; elemzése megérne egy külön cikket. Ahogy a többi szereplő is megérdemli minimum a felsorolást: Horváth Zsuzsanna, Homonnai Katalin, Tamási Zoltán, Vékes Csaba, Lovas Dániel, Rimóczi István. Prybyszewska nem aprózta el: monumentális tablót festett a két főhös alakja mögé.

Az előadás legerősebb, színpadi helye szerint is központi szimbólumaként Robespierre rendre egy ajtóként funkcionáló koporsóból, szarkofágból tűnik elő. Időnként eltorzított arcú, féregszerű alakok lepik el a színpadot, talán azt is jelezve, micsoda démonokat szabadított az emberiségre ez a bizonyos nagy, királygyilkos francia forradalom. És ezen a ponton nem lehet nem gondolni a nyilvánvaló történelmi párhuzamokra, mondjuk Sztálin moszkvai pereitől (Prybyszewska bizonyos alakjai, az emberi viszonyok, a terror mechanizmusa hátborzongatóan rímelnek a Koestler híres regényéből ismertekre) a tettesből szintén áldozattá is váló Rajk László végzetéig. A jakobinus őrjöngés a népboldogításra hivatkozó, a világot a sarkából kifordító, gigantikus hullahegyeket termelő totalitárius kísérletek kiindulópontja. Az előadás e tankönyvízű mondatot is átélhető, megrázó személyes élménnyé alakítja át.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.