Véget ért a magyarérettségi, kedden jön a matek

Minden probléma nélkül lezajlottak a magyar nyelv és irodalom érettségi vizsgák hétfőn országszerte – közölte az Oktatási és Kulturális Minisztérium (OKM).

MNO
2010. 05. 03. 12:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A végzősök szerint kevés volt az idő néhány feladatra hétfőn, a magyar nyelv és irodalom középszintű érettségin; az MTI által megkérdezett szaktanárok némelyike úgy vélekedett, hogy a feladatok összességében nehezebbek voltak, mint tavaly.


Középszinten Szabó Magda, Gelléri Andor Endre, valamint egy Kosztolányi Dezső- és egy Karinthy Frigyes-mű összehasonlítása közül választhattak az érettségizők magyar nyelv és irodalomból hétfőn, emelt szinten egyebek mellett egy-egy Babits Mihály- és József Attila-vers elemzése szerepelt a megoldandó feladatok között – tájékoztatott a tárca. Mint írták, a középszintű magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségi első része, a 40 pontos, 60 perces szövegértési feladatsor egy frissen felfedezett Janus Pannonius-vers kutatójával készült interjúról tett föl kérdéseket. Az alig kétoldalnyi szöveghez tíz feladat tartozott, ezek többek között a szövegben található adatok megértéséről szóltak. A szöveg globális felfogását mérte például tények és feltételezések elkülönítésére vonatkozó kérdésekkel.

A második részben, 60 pontért (20 a tartalom, 20 a szerkesztés, 20 a nyelvi megformálás) három feladat közül egyet kellett megoldaniuk a vizsgázóknak három órában. Ezek közül az érvelési feladatban Szabó Magda egy beszélgetésrészletét alapul véve arról lehetett érvelni, hogy „a tér, a tárgyi környezet a műalkotásokban és a hétköznapi életben milyen jelentőséggel bír” – áll a közleményben. A műértelmezési feladat Gelléri Andor Endre Pármai likőr című rövid novellájáról szólt, ehhez kapcsolódóan a novellára vonatkozó kérdéseket tettek fel a vizsgázóknak. Az összehasonlító elemzés Kosztolányi Dezső A kis mécs és Karinthy Frigyes A kis edény című Kosztolányi-paródiájának összevetését várta el adott szempontok alapján.

Mozi vagy kávézó?


Az emelt szintű írásbeli érettségi nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsorának 11 feladata 40 pontért a Mint különös hírmondó című Babits-vers megértését követelte meg, valamint egyes részleteivel kapcsolatos nyelvtani (mondatelemzési, stilisztikai) és irodalmi (például szerzők, művek, toposzok, ritmusok) ismereteket várt el. A műértelmezésben – konkrét kérdésekre válaszolandó – 25 pontért József Attila Holt vidék című verse szerepelt. A Reflektálás egy jelenségre nevű, 20 pontos feladat kiinduló szövege az átaludt időről szólt: egy MTI-híradás kapcsán kellett arról elgondolkodni, hogy miért kedvelt témája a műalkotásoknak „a hős térben és/vagy időben való átléptetése”. A gyakorlati írásbeliség kategóriájában 15 pontért felszólalást kellett megírni egy fiktív találkozóra arról, hogy mozi vagy kávézó működjék-e egy bezárásra ítélt moziban.

Mindkét szinten összesen maximum 100 pontot lehetett elérni. Ebből legfeljebb 15 pont veszíthető helyesírási hibákért. Helyesírási szótárt használhattak a maturálók. Az érettségi vizsgák kedden a matematika írásbelikkel folytatódnak.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.