A végzősök szerint kevés volt az idő néhány feladatra hétfőn, a magyar nyelv és irodalom középszintű érettségin; az MTI által megkérdezett szaktanárok némelyike úgy vélekedett, hogy a feladatok összességében nehezebbek voltak, mint tavaly.
Középszinten Szabó Magda, Gelléri Andor Endre, valamint egy Kosztolányi Dezső- és egy Karinthy Frigyes-mű összehasonlítása közül választhattak az érettségizők magyar nyelv és irodalomból hétfőn, emelt szinten egyebek mellett egy-egy Babits Mihály- és József Attila-vers elemzése szerepelt a megoldandó feladatok között – tájékoztatott a tárca. Mint írták, a középszintű magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségi első része, a 40 pontos, 60 perces szövegértési feladatsor egy frissen felfedezett Janus Pannonius-vers kutatójával készült interjúról tett föl kérdéseket. Az alig kétoldalnyi szöveghez tíz feladat tartozott, ezek többek között a szövegben található adatok megértéséről szóltak. A szöveg globális felfogását mérte például tények és feltételezések elkülönítésére vonatkozó kérdésekkel.
A második részben, 60 pontért (20 a tartalom, 20 a szerkesztés, 20 a nyelvi megformálás) három feladat közül egyet kellett megoldaniuk a vizsgázóknak három órában. Ezek közül az érvelési feladatban Szabó Magda egy beszélgetésrészletét alapul véve arról lehetett érvelni, hogy „a tér, a tárgyi környezet a műalkotásokban és a hétköznapi életben milyen jelentőséggel bír” – áll a közleményben. A műértelmezési feladat Gelléri Andor Endre Pármai likőr című rövid novellájáról szólt, ehhez kapcsolódóan a novellára vonatkozó kérdéseket tettek fel a vizsgázóknak. Az összehasonlító elemzés Kosztolányi Dezső A kis mécs és Karinthy Frigyes A kis edény című Kosztolányi-paródiájának összevetését várta el adott szempontok alapján.
Mozi vagy kávézó?
Az emelt szintű írásbeli érettségi nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsorának 11 feladata 40 pontért a Mint különös hírmondó című Babits-vers megértését követelte meg, valamint egyes részleteivel kapcsolatos nyelvtani (mondatelemzési, stilisztikai) és irodalmi (például szerzők, művek, toposzok, ritmusok) ismereteket várt el. A műértelmezésben – konkrét kérdésekre válaszolandó – 25 pontért József Attila Holt vidék című verse szerepelt. A Reflektálás egy jelenségre nevű, 20 pontos feladat kiinduló szövege az átaludt időről szólt: egy MTI-híradás kapcsán kellett arról elgondolkodni, hogy miért kedvelt témája a műalkotásoknak „a hős térben és/vagy időben való átléptetése”. A gyakorlati írásbeliség kategóriájában 15 pontért felszólalást kellett megírni egy fiktív találkozóra arról, hogy mozi vagy kávézó működjék-e egy bezárásra ítélt moziban.
Mindkét szinten összesen maximum 100 pontot lehetett elérni. Ebből legfeljebb 15 pont veszíthető helyesírási hibákért. Helyesírási szótárt használhattak a maturálók. Az érettségi vizsgák kedden a matematika írásbelikkel folytatódnak.
(MTI)















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!