„Nem tudnék időpontot kitűzni az Eyjafjallajökull búcsúpartijára. Még bármi megtörténhet” – mondta. A repülőgépek hajtóművére veszélyes vulkáni hamufelhő heteken át megbénította a légi közlekedést Európa légterében, felőrölve mind az utasok, mind a légitársaságok idegeit. Április 15-e és 21-e között több mint 100 ezer járat esett ki, az így okozott kár pedig több milliárd euróra rúg.
Rikke Pedersen valószínűtlennek tartja, hogy hasonló kitörésre még egyszer sor kerülhetne, „de ebben nem lehetünk biztosak. A kitörést még nem nyilváníthatjuk befejezettnek” – mondta. A vulkanológiai intézet szakemberei „különlegesnek” és „meglepetésekkel telinek” találták a gleccser alatti tűzhányó kitörését, ezért is ódzkodnak attól, hogy pontosabb előrejelzésekbe bocsátkozzanak.
A gleccser környékén, ahol az ottani lakosok, földművesek és szállodatulajdonosok heteken át kemény küzdelmet folytattak a lehulló hamuval, most sokkal zöldebb a fű, mint valaha. A szigetország halászat utáni második legnagyobb bevételi forrása, a turizmus egy hajszálon úszta meg az összeomlást. Tavasszal közlekedési nehézségek miatt még visszaestek a foglalások, a nyári szezonra azonban már minden visszazökkent a régi kerékvágásba. Azóta már vulkáni hamut is lehet vásárolni internetes aukciós oldalakon.
Vulkánlátogató túrákat még nem rendeznek, mert a terület továbbra is le van zárva, meg egyébként sem lehetne semmi látványosságra számítani. Legfeljebb a reykjavíki kutatóintézet munkatársait és a világ minden tájáról odaérkezett vulkanológusokat lehet látni szorgos mintagyűjtés közben. „Hihetetlen mennyiségű izgalmas tudományos információra tettünk szert” – büszkélkedett Rikke Pedersen.
(MTI)
Húsz éve ment el a legendás edző, aki különös tanácsot adott a fradistákról















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!