Nemcsak mérgez, de a jeget is felolvasztja

A mérgező részecskék százezrek életéért és a sarki jég olvadásáért is felelnek – erre hívja fel a figyelmet a Levegő Munkacsoport. A szervezet csatlakozott a német környezetvédelmi szervezetek „Korom nélkül az éghajlatért” című kampányához.

MNO
2010. 06. 10. 13:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A világ koromszennyezését legnagyobb mértékben az erdők és a gabonahulladékok égetése okozza, ám térségünkben a dízelmotorok (járművek és egyéb gépek) a fő kibocsátók. A levegőbe kerülő korom a levegő részecskeszennyezettségének a legveszélyesebb része. Hazánkban a részecske (PM10) a legkárosabb légszennyező anyag. Egy uniós kutatás szerint a PM10-szennyezettség miatti életvesztés tekintetében Magyarországon a legrosszabb a helyzet az európai országok közül: évente közel 16 ezer ember hal meg miatta.

A koromszennyezés azonban globális problémát is jelent: nagyban hozzájárul éghajlatunk megváltozásához. A szemcsék elnyelik a nap sugárzását és felmelegítik a közvetlen környezetet, kölcsönhatásba lépnek a felhőkkel és befolyásolják a csapadékképződést, hó- vagy jégfelszínre kerülve pedig megváltoztatják a fény visszaverődésének mértékét, ami tavasszal korábbi jégolvadáshoz vezet. Ez a fagyott talajban levő szén-dioxid és metán felszabadulásával jár, ami tovább erősíti a melegedést. Mindezek a tengerszint emelkedéséhez vezethetnek.

A civil szervezetek kampányának célja, hogy felhívja a politika és a társadalom figyelmét: a korom felgyorsítja az éghajlatváltozást. A szervezetek egyúttal javaslatot tesznek a szükséges politikai döntésekre és segítik azok megvalósítását. Részecskeszűrő használatával a dízeljárművek által kibocsátott korom 99 százaléka eltüntethető. A szűrő az új és a régebbi gépjárművekbe (személy- és tehergépkocsikba, buszokba, hajókba, mozdonyokba), valamint építőipari és egyéb gépekbe is beépíthető.

Olcsó és egyszerű


A koromszennyezés visszaszorítása sokkal olcsóbb és egyszerűbb, mint a legtöbb üvegházgáz-csökkentési intézkedés. Sok más intézkedéssel szemben már rövid idő alatt is érdemi javulást eredményez: a koromrészecskék kevesebb mint egy hetet töltenek a levegőben, így a források megszüntetésével hamar eltűnnek a légkörből. A szén-dioxid ezzel szemben több mint száz évig is a levegőben maradhat, kifejtve káros hatását – figyelmeztet a Levegő Munkacsoport.

Hazánkban a koromkampány az éghajlatért elsősorban a dízeljárművek által kibocsátott koromszennyezés megszüntetését célozta meg. A Levegő Munkacsoport célja, hogy minden dízelüzemű járművet és egyéb gépet lássanak el részecskeszűrővel, továbbá a városokban jelöljenek ki környezetvédelmi övezeteket, melyekbe nem hajthatnak be részecskeszennyezést kibocsátó járművek. Az állam mutasson példát az elavult autóbuszok haladéktalan lecserélésével. A gépjárműadót, a regisztrációs díjat, a behajtási és a parkolási díjakat úgy kell differenciálni, hogy az a részecskeszűrők felszerelésére, illetve az azzal ellátott járművek beszerzésére ösztönözzön. Mielőbb be kell vezetni a tehergépkocsik kilométerarányos útdíját, jelentős kedvezményt adva a részecskeszűrőkkel felszerelt járművek részére. Ösztönözni kell a kerékpárforgalmat – áll a javaslatok között.

(levego.hu)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.