Kedvező kilátások előtt a hazai autóipar

Kedvező időszak vár a közép- és kelet-európai gépjárműiparra, hiszen az új trendnek megfelelően nő a Magyarországon is gyártott kisméretű és környezetbarát autók iránti kereslet – derül ki az Ernst & Young régiós autóipari jelentéséből.

MNO
2010. 08. 31. 11:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„A Magyarországon jelen lévő Suzuki és a Mercedes-Benz is a kisebb autók gyártására koncentrál, az Audi pedig a környezetbarát motorok előállítására fókuszál. Ez nagyon jól illeszkedik az új trendek közé, megteremtve az alapot az iparág növekedéséhez az országban. Ráadásul ezek a kulcsszereplők magukkal húzzák az alkatrészgyártó és beszállítói szegmenst is, amely az egész iparág számára pozitív kilátásokkal kecsegtet” – mondta a közlemény szerint Heinczinger Róbert, az Ernst & Young adópartnere. Magyarország mára meghatározó nettó exportőrré vált az autógyártásban, a helyi kereslet kétszeresét gyártják az országban. Ez pedig tovább nő majd, ha a tervek szerint 2012-ben megkezdi a termelést a Mercedes-Benz kecskeméti gyára.

Az Ernst & Young jelentése szerint a Közép- és Kelet-Európában működő autógyárak kevésbé érezték meg a válságot, mint a nyugat-európaiak. Ennek oka, hogy a régióban többségében kisméretű autókat gyártanak, amelyek iránt a kereslet Európában nem esett vissza olyan mértékben, mint a felső kategóriásoké, köszönhetően egyebek mellett a több országban bevezetett „roncsprémium” programoknak. A régióban a személygépkocsi-gyártás azonban még így is 25 százalékkal csökkent 2009-ben a 2008-as csúcshoz képest. Az előrejelzések szerint pedig csak 2012-re sikerül majd újra elérni a két évvel ezelőtti mutatókat.

A magyar piac legnagyobb szereplője továbbra is a Suzuki, mind a gyártást, mind az eladást tekintve. 2009-ben a cég mintegy 120 ezer autót gyártott Magyarországon, ebből több mint 13 és fél ezret értékesített a magyar piacon. A gazdasági krízis miatti csökkenő kereslet azonban a Suzuki eladási mutatóin is meglátszik – mutat rá a jelentés. Az egyik legnagyobb magyarországi exportőrt, az Audit is érzékenyen érintette a válság, amely egyrészt a cég prémium kategóriás szerepéből adódik, másrészt hogy a Magyarországon gyártott motorok célországai főként Európa válság sújtotta régióiba tartoznak.

A tanulmány azt is kiemeli, hogy a forint gyengülése az euróval szemben az autóiparban is komoly versenyelőnyhöz juttatja Magyarországot, például a szintén jelentős gépjárműgyártással rendelkező Szlovákiával szemben. A versenyképességet növeli az is, hogy a magyarországi bérköltségek továbbra is elmaradnak például a lengyeltől és a csehtől, különösen igaz ez a szakképzett munkásokra. Ezzel együtt a termelékenység magasabb, mint például az alacsonyabb bérszínvonallal rendelkező Romániában. Ráadásul a földrajzi adottságoknak köszönhetően a magyar cégek a szomszédos nyugat-balkáni országok EU-csatlakozásával is versenyelőnyre tehetnek szert.

Az Ernst & Young tanulmánya azonban arra is rámutat, hogy túl vagyunk az elmúlt években tapasztalt autóipari beruházási fellendülésen. A régió pedig kimaradhat a jelenleg folyó lendületes innovációs hullámból, amely a hibrid és elektromos autók gyártására koncentrál. Ennek okai között szerepel, hogy a fogyasztók nagy többsége egyelőre nem foglalkozik a környezetvédelmi szempontokkal, és rendkívül visszafogott a szabályozási ösztönzés is – áll a közleményben.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.