Kevesebb élelmiszert adtak el

Magyarországgal együtt tíz fejlett európai országban kevesebb élelmiszert adott el a kiskereskedelem a második negyedévben, mint tavaly április-júniusban, az értéket tekintve szintén tíz országban, köztük a magyar piacon regisztrált mínuszt a Nielsen piackutató vállalat.

MNO
2010. 08. 27. 17:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 21 országot érintő felmérés szerint Magyarországon a mennyiséget nézve 3 százalékkal kevesebb élelmiszert, háztartási vegyiárut és kozmetikumot (FMCG) adtak el a kiskereskedelemben a második negyedév során, mint egy évvel korábban. Ez a csökkenés ütemének lassulását jelenti az idei első, és a tavalyi negyedik negyedévhez viszonyítva.

A Nielsen adatai szerint Magyarország mellett Görögországban, Németországban, Hollandiában, Svédországban, Dániában, Olaszországban, Norvégiában, Csehországban és Lengyelországban csökkent a forgalom.

A legnagyobb arányú, 4 százalékos mennyiségi növekedést a török és szlovák piacon mérték, míg a spanyol, a svájci, a portugál és az ír piac 3 százalékkal bővült a második negyedévben, a múlt évi bázishoz viszonyítva.

Az értéket tekintve Magyarországon 3 százalékkal kisebb bevételt értek el az élelmiszer-üzletek idén április-júniusban, mint a tavalyi hasonló periódusban. Az első negyedévhez képest alig változott a mutató. Ugyanakkor az élelmiszer-kereskedelem átlagára csekély mértékben csökkent.

Magyarországgal együtt 5 százalékkal csökkent a bolti forgalom értéke Finnországban és Görögországban, 2 százalékkal Németországban és Olaszországban, illetve 1 százalékkal Hollandiában, Norvégiában, Csehországban, Lengyelországban és Svédországban. A Nilesen szerint pontosítja a képet, hogy Finnországban az átlagár 7 százalékkal csökkent egyik évről a másikra.

A közlemény idézi Szalókyné Tóth Juditot, a Nielsen ügyvezető igazgatóját, aki szerint Európában csalódást okoztak az első negyedév pozitív trendjei után a fejlett országok FMCG kiskereskedelmének második negyedévi eredményei.

Az élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum bolti forgalma értékben, nominálisan mindössze átlag 0,9 százalékkal nőtt a második negyedév során, a tavalyi negyedik-hatodik hónaphoz képest. Ez a mutató most először került plusz 1 százalék alá négy év alatt, amióta a Nielsen elkezdte az élelmiszer-kiskereskedelmet európai összehasonlításban elemezni.

A 21 vizsgált ország átlagos inflációja a tavalyi harmadik és negyedik negyedévi, egyformán 1,3 százalékos átlag után az idei első negyedévben 0,5-re csökkent, majd a másodikban 0,8-at ért el. A már említett Finnországot kivéve plusz és mínusz 3 százalék között mozognak az egyes országok átlagárainak változásai. Magyarországon az élelmiszer-kereskedelem átlagára 0,6 százalékkal csökkent a második negyedévben, a tavalyi hasonló időszakhoz képest.

A Nielsen szerint az összképen belül akadnak kivételek. Például Franciaországban az FMCG-kereskedelem forgalma értékben 2, mennyiségben 1 százalékkal nőtt a második negyedévben, tavaly április-júniushoz hasonlítva. Nagy-Britanniában értékben, nominálisan 3,2 százalékkal emelkedett a bolti eladás. Az ottani, 2,7 százaléknyi átlagos drágulás azt jelzi, hogy az élelmiszer szektorba kezd visszatérni egy mérsékelt infláció – áll az elemzésben.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.