Kiment a lízing is a divatból?

A lízingpiacon az idén az első félévben a finanszírozott összeg 27 százalékkal 142,7 milliárd forintra, a szerződésszám pedig 29 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest, a második negyedévben ugyanakkor már nőtt a kihelyezett összeg – közölte a Lízingszövetség hétfőn az MTI-vel.

MNO
2010. 08. 23. 12:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kihelyezett összeg április-júniusban 70 380 milliárdról 72 368 milliárd forintra nőtt az előző negyedévhez képest. A közlemény szerint a második negyedévében ugyancsak 27 százalékos visszaesést regisztráltak a finanszírozásban az előző év hasonló időszakához képest, és csökkent a szerződésszám is: az április-júniusi 20 280 darab 24 százalékkal kevesebb az előző év második negyedévéhez képest, és csökkent az egy szerződésre jutó kihelyezés is.

A lízingpiaci szegmensek közül továbbra is a lakás- és ingatlan a legsérülékenyebb, a devizahitelezés beszüntetése tovább súlyosbította az ingatlanpiac helyzetét. Az ügyfelek továbbra is bizonytalanok a gazdaság, és ezen keresztül a saját jövőjüket illetően, ezért tovább halasztják beruházásaikat. A Lízingszövetség szerint ezzel együtt javult a lízingpiaci szereplők bruttó hazai termék (GDP) és a beruházásokkal kapcsolatos várakozása, amely a társasági adó csökkenése és az egykulcsos személyi jövedelemadó tervezett bevezetésének köszönhető.

Az új kihelyezésekkel kapcsolatban továbbra is enyhe csökkenésre számít a szakma, de ennek mértéke mérséklődni látszik. A válság előtt a lízingpiac teljes kihelyezett kötésállománya 1200 milliárd forint volt, a szövetség előrejelzései szerint erre az állapotra való visszatérés 2013 után várható – hangsúlyozta a közlemény szerint Hordós Zoltán, a Lízingszövetség elnöke. A visszaesés ellenére eddig nem tapasztalható, hogy a lízingcégek jelentős része kivonult volna a magyar piacról, de a bankadó okozta megnövekedett teher miatt kérdéses, hogy ez a folyamat milyen irányba változik.

Az autófinanszírozásban 2009 első félévéhez képest 29 százalékos a visszaesés a kihelyezéseknél, a finanszírozott összeg 37 663 milliárd forint volt a második negyedévben, a szerződésszám pedig 32 százalékkal esett vissza 2009 második negyedévéhez képest. A tavalyi második negyedévhez képest 46,5 százalékkal emelkedett a flottafinanszírozás, ugyanakkor a tavalyi év első félévéhez viszonyítva csak 7 százalékos a csökkenés. A második negyedévben kihelyezett összeg 11180 milliárd forint volt, szemben az előző év azonos időszaki 7629 milliárd forinttal és az előző negyedévi 7447 milliárddal.

A haszongépjármű szegmensben az előző év azonos időszakához képest 16 százalékos a piac csökkenése a második negyedben, ugyanakkor idén január-márciushoz viszonyítva ez 21 százalékos javulást jelent. A kihelyezések értéke 18,872 milliárd forintot tett ki, amely több mint 7000 milliárd forinttal több az előző negyedévinél. Csökkent az egy szerződésre jutó kihelyezés, mivel a szerződések volumene 16 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál.

A legrosszabb teljesítményt a buszok nyújtották a szegmensen belül, itt 88 százalékos a visszaesés az előző időszakhoz képest. A gépek és berendezések finanszírozásában 2010 második negyedévében a kihelyezések 17,145 milliárd forintot tettek ki, ez a teljesítmény körülbelül 6.000 milliárd forinttal jobb az előző 3 hónapnál, de az idei félév így is 11 százalékkal marad el 2009 első 6 hónapjához képest. A legnagyobb visszaesés a mezőgazdasági gépek és az IT finanszírozás piacán volt tapasztalható, ahol az új kihelyezések 57, illetve 42 százalékkal csökkentek 2009 előző időszakához képest. A legkevésbé érintett szegmens az építőipari gépek és berendezéseké volt, ahol a visszaesés 22 százalékos volt.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.